Hari : Rabu
Masa : 11.30
pagi – 1.00 petang (90 minit)
Tarikh : 11
september 2012
Tingkatan : 2 Alfa
Tajuk : Bab 10 –
Bulatan I
Sub tajuk : 10.1 –
Mengenal dan melukis bahagian bulatan
Objektif
pembelajaran : Murid akan di
ajar untuk mengenal dan melukis bahagian bulatan.
Hasil pembelajaran : Di akhir pembelajaran ini,
pelajar akan dapat :
a) Melukis
:
-
bulatan apabila jejari dan pusat bulatan
diberi menggunakan pembaris dan jangka lukis dengan betul.
-
Diameter yang melalui suatu titik
tertentu dalam satu bulatan pusat bulatan diberi menggunakan pembaris dan
jangka lukis dengan betul.
-
Perentas yang melalui satu titik pada
lilitan apabila ukuran panjang diberi menggunakan pembaris dan jangka lukis
dengan tepat.
-
Sektor apabila saiz sudut pada pusat dan
jejari bulatan diberi menggunakan pembaris, jangka sudut dan jangka lukis
dengan jelas.
b) Menghargai
bentuk bulatan dalam kehidupan seharian.
Pengetahuan sedia
ada : Pelajar telah memahami
konsep bulatan dan mengenali bahagian-bahagian bulatan
Kaedah
pengajaran : Kaedah kerja
praktikal, pembelajaran koperatif ( berfikir secara berpasangan), pembelajaran masteri, Pembelajaran koperatif-‘numbered
head together’, perbincangan, kaedah pendedahan, pembelajaran koperatif (periksa berpasangan)
Stategi
pengajaran : Menggunakan
bahan-bahan manipulative
Alat bantu mengajar
(ABM) : pembaris, kertas lukisan, jangka
lukis dan jangka sudut
KBKK : Menjana
idea, membuat kaitan, membut generalisasi, menyelesaikan masalah, membuat
penyelesaian, membuat refleksi dan kesimpulan
Nilai
murni : Bekerjasama, berfikir secara
sistematik, memberi perhatian dan berkeyakinan,
Langkah
(masa)
|
Kandungan
|
aktiviti
|
Strategi / kaedah/ ABM/ KBKK/ nilai
murni
|
|
Peranan guru
|
Peranan pelajar
|
|||
Langkah 1
Set induksi
(10 minit)
|
Bahagian-bahagian bulatan :
a) Pusat
bulatan
b) Lilitan
bulatan
c) Jejari
d) Diameter
e) Perentas
f) Sektor
g) Temberang
|
Guru meminta pelajar membersihkan
lantai dan mengosongkan tong sampah.
Guru meminta pelajar mengeluarkan
jawapan kerja rumah yang diberikan guru pada kelas yang lepas. Guru
membincangkan jawapan.
Guru meminta 3 orang pelajar secara
rawak yang membuat aktiviti pemulihan bangun dan menjelaskan ciri-ciri dan
bahagian-bahagia bulatan yang di pelajari pada kelas yang lepas.
Guru membuat rumusan dan menjelaskan
perkara yang akan diajar pada hari ini.
|
Pelajar membersihkan lantai dan
mengosongkan tong sampah.
Pelajar mengeluarkan jawapan kerja
rumah dan menandakan jawapan yang di bincang bersama guru.
3 orang pelajar yang melakukan
aktiviti pemulihan bangun dan menjelaskan ciri-ciri dan bahagian bulatan yang
dipelajari pada kelas yang lepas.
Pelajar mendengar penjelasan guru dan mengambil
perhatian.
|
Strategi
:
Kaedah:
Perbincangan
ABM
:
KBKK:
Menjana idea dan membat refleksi.
Nilai
murni :
berkeyakinan
|
Langkah 2
Perkembangan pembelajaran
(30 minit)
|
Melukis bahagian bulatan
|
Guru mengedarkan sehelai ketas kosong
A4 putih kepada setiap kumpulan.
Guru meminta pelajar melukis sebuah
bulatan pada kertas A4 yang mempunyai jejari 3 cm dengan titik P sebagai
titik tengah menggunakan pembaris dan jangka lukis.
Guru melukis satu bulatan di papan hitam yang
mempunyai dua titik iaitu titik A dan O. titik O adalah pusat bulatan. Guru meminta pelajar melukis
diameter yang melalui titik A dan O.
Guru meminta pelajar melukis bulatan
yang mempunyai jejari 2 cm dan tandakan satu titik di lilitan bulatan sebagai
titik X. Menggunakan jangka lukis, pelajar perlu melukis perentas yang
panjangnya 3cm akan melalui titik X.
Guru meminta pelajar melukis sebuah
bulatan yang mempunyai jejari 3 cm. seterusnya membuat garisan jejari dari
titik pusat bulatan O ke satu titik di lilitan bulatan, A. Diberi 70° sudut pada pusat
bulatan, pelajar perlu melukis sektor bagi bulatan tersebut.
|
Setiap pelajar menerima sehelai kertas
kosong A4.
Pelajar perlu menetapkan jarak jangka
sudut mempunyai panjang jejari 3 cm. seterusnya membuat satu titik dinamakan
titik P sebagai pusat bulatan dan
meletakkan jangka lukis atas titik P. Kemudian pusingkan jangka lukis untuk
melukis bulatan.
Pelajar menyalin bulatan dan titik A
dan O dalam bulatan yang dilukis oleh guru di papan hitam dan seterusnya
membuat garisan yang melalui titik A dan O bermula dari lilitan bulatan dan
akhir di lilitan bulatan.
Pelajar melukis bulatan yang mempunyai
jejari 2 cm dan membuat satu titik pada lilitan bulatan yang dinamakan X. Pelajar
menetapkan panjang jangka lukis 3cm dan meletakkan di titik X. Lukis satu
lengkok kecil yang bersilang dengan lilitan bulatan dan hubungkan titik
persilangan tersebut bersama titik X. Panjang perentas ialah 3 cm.
Pelajar melukis satu lukisan yang
memp[unyai jejari 3 cm. pelajar melabel pusat bulatan sebagai O dan membuat
satu titik di llilitan bulatan sebagai A. Pelajar membuat garisan jejari yang
melalui titik A dan O. Menggunakan jangka sudut, tandakan satu lagi titik di
lilitan bulatan yang mempunyai 70° sudut dari pusat bulatan sebagai B. pelajar membuat garisan yang
menghubungkan titik B dengan pusat bulatan. Kawasan AOB ada sektor bagi
bulatan tersebut.
|
Strategi
:
Bahan manipulative
Kaedah:
Kerja praktikal, Perbincangan
ABM
:
Kertas A4, pembaris, jangka lukis,
jangka sudut dan pensil
KBKK:
Menjana idea
Nilai
murni :
Bekerjasama, berfikir secara
sistematik
|
Langkah 3
penilaian
(25 minit)
|
Latihan pengukuhan
(Lampiran 1)
|
Guru telah mengedarkan sehelai kertas
yang mengandungi beberapa soalan sebagai latihan pengukuhan.Guru meminta
pelajar menjawab semua soalan secara individu dalam masa 10 minit.
Guru meminta pelajar menukar jawapan
dengan kawan di sebelah kanan.
Guru membincangkan jawapan bersama
pelajar. Pelajar perlu menanda jawapan kawan mereka Markah keseluruhan ialah 10 markah. Guru
meminta pelajar memberi markah kepada kawan.
|
Setiap pelajar memperoleh kertas
soalan dan perlu menjawab semua soalan
tersebut secara individu dalam masa 10 minit.
Pelajar menukar jawapan dengan kawan
di sebelah kanan.
Pelajar membincangkan jawapan dan
menandakan jawapan kawan mereka. Pelajar perlu meletakkan markah kepada
jawapan mereka.
|
Strategi
:
-
Kaedah:
Pembelajaran koperatif- periksa
berpasangan dan kaedah pendedahan
ABM
:
KBKK:
Menyelesaikan masalah
Nilai
murni :
Berkeyakinan dan bekerjasama
|
Langkah 4
Tindakan susulan
(15 minit)
|
Tindakan susulan
Aktiviti
penggayaan:
Pelajar yang mencapai 8 markah dan ke
atas.
(rujuk lampiran 2)
Aktiviti
pemulihan :
Pelajar yang mendapat markah
kurang daripada 8 markah.
|
Aktiviti
penggayaan:
Guru memberi soalan yang lebih sukar
di papan hitam sebagai kerja rumah dan akan dibincangkan pada kelas akan
datang.
Aktiviti
pemulihan:
Guru meminta pelajar membuat kumpulan
secara berpasangan yang mempunyai seorang dari aktiviti penggayaan dan
seorang dari aktiviti pemulihan.
Guru meminta pelajar dari aktiviti
penggayaan membantu pelajar dari aktiviti pemulihan untuk membetulkan kesalahan
dalam soalan aktiviti penilaian. Guru
meminta pelajar pemulihan membuat pembetulan untuk semua soalan dan
menghantarnya pada kelas akan datang sebagai kerja rumah.
|
Pelajar perlu menyalin soalan di papan hitam dalam
buku latihan masing-masing dan dijadikan sebagai kerja rumah.
Pelajar membentuk kumpulan secara
berpasangan dari aktiviti penggayaan dan aktiviti pemulihan.
Pelajar dari aktiviti penggayaan
membantu pelajar dari aktiviti pemulihan membetulkan kesilapan yang dilakukan
dalam soalan aktiviti penilaian. Pelajar pemulihan perlu membuat semua pembetulan sebagai
kerja rumah dan menghantarnya pada kelas akan datang.
|
Strategi
:
Analogi heuristik
Kaedah:
Pembelajaran koperatif-berfikir secara
berpasangan,
Perbincangan, demonstrasi
ABM
:
Papan hitam, Jangka lukis , jangka
sudut dan pembaris.
KBKK:
Menyelesaikan masalah, menjana idea,
Nilai
murni :
berfikir secara sistematik, bekerjasam
dan berkeyakinan.
|
Langkah 5
Penutup
(10 minit)
|
Ringkasan
pembelajaran:
-melukis
bahagian bulatan.
-menentukan
jejari dan pusat bulatan menggunakan pembinaan.
(Lampiran 3-peta konsep untuk 10.1)
|
Guru meminta pelajar membuat kumpulan
seramai 4 0rang dan setiap orang mempunyai 1 nombor dari nombor 1 hingga 4.
Guru meminta pelajar berbincang dan menulis apa yang dipelajari
pada hari ini.
Guru akan memangil satu nombor dan
wakil setiap kumpulan yang mewakili nombor berikut bangun dan membuat
penerangan di hadapan kelas.
Guru membuat ringkasan tentang
pembelajaran pada hari ini.
Guru memberikan kerja rumah kepada
pelajar –buku teks muka surat 47 & 48 (latihan 10.1) merangkumi subtopik
10.1.
|
Pelajar membentuk kumpulan seramai 4
orang ahli dan setiap orang mewakili satu nombor.
Pelajar menulis dalam satu kertas apa
yang mereka perolehi dalam pembelajaran ini.
Seorang pelajar akan dipanggil oleh
guru yang mewakili satu nombor dan pelajar tersebut perlu bangun dan
menjelaskan di hadapan kelas.
Pelajar mendengar rumusan dari guru.
Pelajar mengambil perhatian tentang
kerja rumah yang diberikan.
|
Strategi
:
perbincangan, kedah pendedahan.
Kaedah:
Pembelajaran koperatif-‘numbered head together’
ABM
:
Papan hitam
KBKK:
membuat refleksi dan kesimpulan
Nilai
murni :
Bekerjasama , berkeyakina.
|
Refleksi :
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
No comments:
Post a Comment