Wednesday 8 January 2014

RPH Math Tingkatan 4



Hari                              : Khamis

Masa                            : 7.40 a.m. – 9.00 a.m.
           
Tarikh               .           : 17/7/2013

Tingkatan                      : Tingkatan 4 Cekal

Bilangan Pelajar            :    /30 orang pelajar

Topik                            : Topik 6 : Statistik

Subtopik                       : 6.2  Mod dan Min.

Objektif Pembelajaran    : Pelajar akan diajar untuk :
  Memahami dan menggunakan konsep mod dan min bagi data yang terkumpul.    

Hasil Pembelajaran        : Di akhir pengajaran pelajar akan mampu untuk :
i)               Menentukan kelas mod daripada jadual kekerapan terkumpul.
ii)              Mengira nilai titk tengah sesuatu kelas.
iii)             Mengira min daripada jadual kekerapan data terkumpul.
iv)         Membincangkan kesan saiz selang kelas terhadap ketepatan min bagi set data terkumpul.

Pengetahuan Sedia        : Mengenali jenis data, mengetahui asas dalam melukis histogram, & memahami cara mendapatkan mod, penengah  
Ada                                   (median) dan min.

Kaedah Mengajar          : Pembelajaran masteri.

Strategi Mengajar          : Berpusatkan kepada guru

Alat Bantuan Guru         : Papan putih, pen maker pelbagai warna, buku teks

CCTS                            : Membina hubungan yang baik antara guru dan pelajar, guru bijak untuk mengawal suasana dalam kelas

Nilai-nilai Murni               : Konsentrasi, hormat antara satu sama yang lain, kesungguhan untuk mencapai sesuatu, keyakinan


Langkah / Masa
Pengisian
Aktiviti
Strategi / Kaedah / Bahan Mengajar / CCTS / NV
Peranan Guru
Peranan pelajar

Langkah 1

Set Induksi

(5 minutes)


Konsep mod dan min.

·         Memahami kepentingan kekerapan dan purata pada sebuah data.


·         Sebelum masuk kepada subtopik yang baru, guru akan mengulang kembali subtopik sebelum ini secara ringkas.

·         Memperkenalkan istilah baru yang terdapat dalam subtopik ini kepada pelajar.

·         Mendapatkan kefahaman daripada pelajar terlebih akan istilah tersebut sebelum memberitahu maksud sebenar.


·         Pelajar bersama-sama dengan guru memberitahu dan berkongsi maklumat yang pelajar masih ingat akan subtopik yang lepas.

·         Memberi sepenuh tumpuan akan setiap yang dikatakan oleh guru.

·         Memberi respon pada setiap pertanyaan agar suasana pembelajaran tidak membosankan.

Strategi :
Setiap pelajar harus bersuara

Kaedah :
Perbincangan bersama

Bahan Mengajar :
Papan putih, pen maker pelbagai warna

CCTS :
Mengingati kembali pelajaran sebelumnya

Nilai Murni :
Konsentrasi, keyakinan


Langkah 2 :
 
Penentuan hasil pembelajaran

(15 minutes)


Definisi mod dan min :

·         Mod adalah nilai yang paling kerap wujud di dalam set data.

·         Mod digunakan untuk menentukan kategori yang kerap terjadi.
·         Min adalah nilai purata bagi sebuah data.

·         Min merupakan ukuran yang paling luas penggunaanya dalam statistik.


·         Menjelaskan objektif pembelajaran subtopik ini kepada pelajar agar mereka tahu kepentingan untuk belajar subtopik ini.

·         Guru akan menerangkan dengan lebih jelas lagi akan maksud setiap istilah
yang ada.

·         Guru juga akan mendedahkan beberapa formula kepada pelajar untuk kegunaan mereka.


·         Mendengar dan cuba memahami setiap apa yang dikatakan oleh guru.

·         Pelajar akan mencatat segala maklumat penting yang ditulis oleh guru pada papan putih ke dalam buku.


Strategi :
Memberi penerangan dengan bahasa yang mudah pelajar fahami.

Kaedah :
Penerangan dari guru

Bahan Mengajar :
Papan putih, pen maker

CCTS :
Bina hubungan yang baik dengan pelajar

Nilai murni :
Fokus

Langkah 3 :
 
Perkembangan

(10 minutes)

Kesan saiz kelas ke atas min.

·         Semakin kecil saiz kelas, semakin tepat nilai purata.

·         Bagi meningkatkan lagi kecekapan pelajar dalam proses mengira, guru juga akan mengajar mencari min dengan menggunakan kalkulator saintifik.

·         Perlu diingatkan juga kepada pelajar bahawa bantuan kalkulator saintifik hanya untuk proses semakan dan pelajar harus menggunakan formula terlebih dahulu bagi menyelesaikan sesuatu masalah.

·         Guru akan mengubah saiz kelas pada soalan yang sama agar pelajar dapat melihat perbezaan min yang diperolehi pada saiz kelas yang berlainan.




·         Pelajar akan mengikut segala panduan dan langkah yang diberikan oleh guru dalam menguasai penggunaan kalkulator saintifik dalam subtopik ini.

·         Peringatan yang diberikan oleh guru akan dicatat oleh pelajar.

·         Perbezaan min akan dapat dilihat oleh pelajar apabila saiz kelas ditukar dan pengiraan dibuat lagi.



Strategi :
Menggunakan kalkulator saintifik

Kaedah :
Berpusatkan kepada guru

Bahan Mengajar :
Kalkulator saintifik

CCTS :
-

Nilai Murni :
Fokus dan berani mencuba

Langkah 4 :

Penilaian

(10 minutes)

Nyatakan nilai mod dan kira nilai min bagi setiap data terkumpul.


·         Guru akan menbahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan.

·         Setiap kumpulan terdiri daripada 4 orang pelajar yang berbeza tahap pencapaian dan mereka menerima soalan yang sama.

·         Bincangkan soalan tersebut di dalam kumpulan.

·         Setelah itu, tulis jawapan anda di papan putih seperti yang dikehendaki dan guru akan menilai dan menyemak jawapan mereka.

·         Ketika pelajar menjawab soalan tersebut guru akan membuat pemerhatian untuk mengenal pasti pelajar yang memerlukan lagi soalan pemulihan.

·         Apabila guru dapat mengesan beberapa orang pelajar yang memerlukan soalam pemulihan, mereka diminta untuk bertemu dengan guru selepas waktu kelas di bilik guru.

·         Pelajar yang telah faham akan diberikan soalan pengukuhan sebagai latihan.


·         Bergerak mengikut kumpulan yang ditetapkan oleh guru.

·         Berbincang bersama di dalam kumpulan untuk menyelesaikan soalan yang diberikan oleh guru.

·         Menghantar wakil untuk menulis jawapan di papan putih untuk dinilai oleh guru.

·         Pelajar yang dikesan oleh guru memerlukan soalan pemulihan akan pergi berjumpa dengan guru seperti yang diminta selepas waktu kelas.

Strategi :
-

Kaedah :
Berbincang di dalam kumpulan

Bahan Mengajar :
Soalan yang terdapat dalam buku teks

CCTS:
Membuat refleksi, membuat analisis

Nilai Murni :
Kerjasama, keyakinan


Langkah 5 :

Penutup

(2 minutes)

Ringkasan pembelajaran :

i.    Konsep mod dan min
ii.   Definisi mod dan min
iii.  Kesan saiz kelas ke atas min.


·         Guru akan memberi kaitan kepentingan subtopik ini kepada pelajar dalam kehidupan harian mereka.

·         Pelajar yang lemah akan diminta untuk berjumpa dengan guru selepas waktu sekolah untuk diberikan lagi penerangan dan soalan tambahan kepada mereka.

·         Pelajar akan turut sama memberi idea dalam memberi contoh perkaitan subtopik ini dengan kehidupan seharian mereka.

·         Pelajar yang masih keliru akan topik ini akan pergi berjumpa dengan guru seperti yang diminta untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh mereka.


Strategi :
Penjelasan lebih lanjut dari guru

Kaedah :
Pembelajaran masteri (berpusatkan guru)

CCTS:
Menjana idea, inisiatif untuk memperbaiki kelemahan diri

Bahan Mengajar :
Papan putih, pen maker, soalan tambahan dari guru

Nilai Murni :
Bekerjasama, mampu untuk mencuba, keyakinan menghargai ilmu yang diberi

Refleksi :

No comments:

Post a Comment