Hari : Khamis
Masa : 7.40 a.m. – 9.00
a.m.
Tarikh . :
17/7/2013
Tingkatan : Tingkatan 4 Cekal
Bilangan
Pelajar : /30 orang pelajar
Topik : Topik 6 :
Statistik
Subtopik : 6.2 Mod dan Min.
Objektif Pembelajaran : Pelajar akan diajar untuk :
Memahami dan menggunakan konsep mod dan min bagi data yang terkumpul.
Hasil Pembelajaran : Di akhir pengajaran pelajar akan mampu untuk :
i)
Menentukan
kelas mod daripada jadual kekerapan terkumpul.
ii)
Mengira
nilai titk tengah sesuatu kelas.
iii)
Mengira
min daripada jadual kekerapan data terkumpul.
iv) Membincangkan
kesan saiz selang kelas terhadap ketepatan min bagi set data terkumpul.
Pengetahuan Sedia : Mengenali jenis data, mengetahui asas dalam melukis histogram, & memahami cara mendapatkan mod, penengah
Ada (median) dan
min.
Kaedah
Mengajar : Pembelajaran masteri.
Strategi Mengajar : Berpusatkan kepada guru
Alat
Bantuan Guru : Papan putih, pen
maker pelbagai warna, buku teks
CCTS : Membina hubungan
yang baik antara guru dan pelajar, guru bijak untuk mengawal suasana dalam
kelas
Nilai-nilai Murni : Konsentrasi, hormat antara satu sama yang lain, kesungguhan untuk mencapai sesuatu, keyakinan
Nilai-nilai Murni : Konsentrasi, hormat antara satu sama yang lain, kesungguhan untuk mencapai sesuatu, keyakinan
Langkah / Masa
|
Pengisian
|
Aktiviti
|
Strategi / Kaedah / Bahan Mengajar / CCTS / NV
|
|
Peranan Guru
|
Peranan pelajar
|
|||
Langkah 1
Set Induksi
(5 minutes)
|
Konsep mod dan min.
·
Memahami kepentingan
kekerapan dan purata pada sebuah data.
|
·
Sebelum masuk kepada
subtopik yang baru, guru akan mengulang kembali subtopik sebelum ini secara
ringkas.
·
Memperkenalkan istilah baru
yang terdapat dalam subtopik ini kepada pelajar.
·
Mendapatkan kefahaman
daripada pelajar terlebih akan istilah tersebut sebelum memberitahu maksud
sebenar.
|
·
Pelajar bersama-sama dengan
guru memberitahu dan berkongsi maklumat yang pelajar masih ingat akan
subtopik yang lepas.
·
Memberi sepenuh tumpuan akan
setiap yang dikatakan oleh guru.
·
Memberi respon pada setiap
pertanyaan agar suasana pembelajaran tidak membosankan.
|
Strategi :
Setiap pelajar
harus bersuara
Kaedah :
Perbincangan bersama
Bahan Mengajar :
Papan putih, pen maker pelbagai warna
CCTS :
Mengingati
kembali pelajaran sebelumnya
Nilai Murni :
Konsentrasi,
keyakinan
|
Langkah 2 :
Penentuan hasil pembelajaran
(15 minutes)
|
Definisi mod dan min :
·
Mod adalah nilai yang paling
kerap wujud di dalam set data.
·
Mod digunakan untuk
menentukan kategori yang kerap terjadi.
·
Min adalah nilai purata bagi
sebuah data.
·
Min merupakan ukuran yang
paling luas penggunaanya dalam statistik.
|
·
Menjelaskan objektif
pembelajaran subtopik ini kepada pelajar agar mereka tahu kepentingan untuk
belajar subtopik ini.
·
Guru akan menerangkan dengan
lebih jelas lagi akan maksud setiap istilah
yang ada.
·
Guru juga akan mendedahkan
beberapa formula kepada pelajar untuk kegunaan mereka.
|
·
Mendengar dan cuba memahami
setiap apa yang dikatakan oleh guru.
·
Pelajar akan mencatat segala
maklumat penting yang ditulis oleh guru pada papan putih ke dalam buku.
|
Strategi :
Memberi penerangan
dengan bahasa yang mudah pelajar fahami.
Kaedah :
Penerangan dari guru
Bahan Mengajar :
Papan putih, pen
maker
CCTS :
Bina hubungan yang baik dengan pelajar
Nilai murni :
Fokus
|
Langkah 3 :
Perkembangan
(10 minutes)
|
Kesan saiz kelas ke atas min.
·
Semakin kecil saiz kelas,
semakin tepat nilai purata.
|
·
Bagi meningkatkan lagi
kecekapan pelajar dalam proses mengira, guru juga akan mengajar mencari min
dengan menggunakan kalkulator saintifik.
·
Perlu diingatkan juga kepada
pelajar bahawa bantuan kalkulator saintifik hanya untuk proses semakan dan
pelajar harus menggunakan formula terlebih dahulu bagi menyelesaikan sesuatu
masalah.
·
Guru akan mengubah saiz
kelas pada soalan yang sama agar pelajar dapat melihat perbezaan min yang
diperolehi pada saiz kelas yang berlainan.
|
·
Pelajar akan mengikut segala
panduan dan langkah yang diberikan oleh guru dalam menguasai penggunaan
kalkulator saintifik dalam subtopik ini.
·
Peringatan yang diberikan
oleh guru akan dicatat oleh pelajar.
·
Perbezaan min akan dapat
dilihat oleh pelajar apabila saiz kelas ditukar dan pengiraan dibuat lagi.
|
Strategi :
Menggunakan kalkulator saintifik
Kaedah :
Berpusatkan
kepada guru
Bahan Mengajar :
Kalkulator
saintifik
CCTS :
-
Nilai Murni :
Fokus dan berani
mencuba
|
Langkah 4 : Penilaian
(10 minutes)
|
Nyatakan nilai mod dan kira nilai min bagi setiap data terkumpul. |
·
Guru akan menbahagikan
pelajar kepada beberapa kumpulan.
·
Setiap kumpulan terdiri
daripada 4 orang pelajar yang berbeza tahap pencapaian dan mereka menerima
soalan yang sama.
·
Bincangkan soalan tersebut
di dalam kumpulan.
·
Setelah itu, tulis jawapan
anda di papan putih seperti yang dikehendaki dan guru akan menilai dan
menyemak jawapan mereka.
·
Ketika pelajar menjawab
soalan tersebut guru akan membuat pemerhatian untuk mengenal pasti pelajar
yang memerlukan lagi soalan pemulihan.
·
Apabila guru dapat mengesan
beberapa orang pelajar yang memerlukan soalam pemulihan, mereka diminta untuk
bertemu dengan guru selepas waktu kelas di bilik guru.
·
Pelajar yang telah faham
akan diberikan soalan pengukuhan sebagai latihan.
|
·
Bergerak mengikut kumpulan
yang ditetapkan oleh guru.
·
Berbincang bersama di dalam
kumpulan untuk menyelesaikan soalan yang diberikan oleh guru.
·
Menghantar wakil untuk
menulis jawapan di papan putih untuk dinilai oleh guru.
·
Pelajar yang dikesan oleh
guru memerlukan soalan pemulihan akan pergi berjumpa dengan guru seperti yang
diminta selepas waktu kelas.
|
Strategi :
-
Kaedah :
Berbincang di dalam
kumpulan
Bahan Mengajar :
Soalan yang terdapat dalam buku teks
CCTS:
Membuat refleksi, membuat analisis
Nilai Murni :
Kerjasama,
keyakinan
|
Langkah 5 : Penutup (2 minutes) |
Ringkasan pembelajaran :
i. Konsep mod dan min
ii. Definisi mod dan min
iii. Kesan saiz kelas ke atas min.
|
·
Guru akan memberi kaitan
kepentingan subtopik ini kepada pelajar dalam kehidupan harian mereka.
·
Pelajar yang lemah akan
diminta untuk berjumpa dengan guru selepas waktu sekolah untuk diberikan lagi
penerangan dan soalan tambahan kepada mereka.
|
·
Pelajar akan turut sama
memberi idea dalam memberi contoh perkaitan subtopik ini dengan kehidupan
seharian mereka.
·
Pelajar yang masih keliru
akan topik ini akan pergi berjumpa dengan guru seperti yang diminta untuk
menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh mereka.
|
Strategi :
Penjelasan lebih lanjut dari guru
Kaedah :
Pembelajaran masteri (berpusatkan guru)
CCTS:
Menjana idea, inisiatif untuk memperbaiki
kelemahan diri
Bahan Mengajar :
Papan putih, pen maker, soalan tambahan dari guru
Nilai Murni :
Bekerjasama, mampu untuk mencuba, keyakinan
menghargai ilmu yang diberi
|
Refleksi
:
No comments:
Post a Comment