Hari : Khamis
Masa : 7.40 a.m. – 9.00
a.m.
Tarikh . :
17/7/2013
Tingkatan : Tingkatan 4 Semangat
Bilangan
Pelajar : 30 orang pelajar
Topik : Topik 6 :
Statistik
Subtopik : 6.2 Mod dan Min.
Objektif
Pembelajaran : Pelajar akan diajar untuk
:
Memahami dan menggunakan konsep mod dan min bagi data yang terkumpul.
Hasil Pembelajaran : Di akhir pengajaran pelajar akan mampu untuk :
i)
Menentukan
kelas mod daripada jadual kekerapan terkumpul.
ii)
Mengira
nilai titk tengah sesuatu kelas.
iii)
Mengira
min daripada jadual kekerapan data terkumpul.
iv)
Membincangkan
kesan saiz selang kelas terhadap ketepatan min bagi set data terkumpul.
Pengetahuan Sedia : Mengenali jenis data, mengetahui asas dalam melukis histogram, & memahami cara mendapatkan mod, penengah
Ada (median) dan
min.
Kaedah Mengajar : Pembelajaran konstruktivisme
Strategi
Mengajar : Bebas untuk bermain
dengan bahan yang diberi, menjana sesuatu idea dan formula berdasarkan bahan
dan arahan.
Alat Bantuan Guru : Satu balang yang dipenuhi dengan
pelbagai warna lipatan bintang, sejumlah gula-gula daripada perisa yang sama, sehelai
kertas yang tertulis dengan nombor dari 50 hingga 99, computer riba, LCD
CCTS : Menjana idea,
membuat analisis dan kesimpulan.
Nilai-nilai Murni : Kerjasama, keyakinan, penumpuan, berfikir secara kreatif dan kritis, mampu untuk mecuba dan mengaplikasikan.
Nilai-nilai Murni : Kerjasama, keyakinan, penumpuan, berfikir secara kreatif dan kritis, mampu untuk mecuba dan mengaplikasikan.
Langkah / Waktu
|
Pengisian
|
Aktiviti
|
Strategi / Kaedah / Bahan
Mengajar / CCTS / NV
|
|
Peranan Guru
|
Peranan Pelajar
|
|||
Langkah 1 :
Set Induksi
(10 minit)
|
Konsep mod dan min.
·
Memahami kepentingan
kekerapan dan purata pada sebuah data.
|
·
Kelas dimulakan dengan guru
memberikan penerangan awal serta gambaran mengenai subtopik yang akan diajar.
·
Guru memberi peluang kepada
pelajar untuk memberi pendapat perkaitan beserta kepentingan subtopik ini
dengan kehidupan seharian.
|
·
Duduk bersedia untuk
menerima ilmu baru beserta buku catatan dan alat tulis.
·
Mendengar penerangan
daripada guru dengan teliti dan berkongsi pendapat bersama seperti yang
dikehendaki oleh guru.
|
Strategi :
Mendengar dengan
teliti
Kaedah :
Perbincangan
bersama guru
Bahan Mengajar :
Papan putih, pen
marker
CCTS :
Menjana idea
Nilai Murni :
Fokus
|
Langkah 2 :
Pembangunan Pengajaran
(25 minit)
|
Definisi mod dan min :
·
Mod adalah nilai yang paling
kerap wujud di dalam set data.
·
Mod digunakan untuk
menentukan kategori yang kerap terjadi.
·
Min adalah nilai purata bagi
sebuah data.
·
Min merupakan ukuran yang
paling luas penggunaanya dalam statistik.
|
·
Pelajar diminta untuk
membentuk kumpulan yang terdiri daripada 4 orang.
·
Guru mengagihkan bahan
ransangan kepada setiap kumpulan.
·
Mereka diarahkan untuk
mencari kekerapan dan membahagikan bahan secara sama rata antara ahli
kumpulan.
·
Membuat pantauan di setiap
kumpulan pelajar agar mereka tidak beralih tumpuan.
|
·
Membentuk kumpulan yang
terdiri daripada 4 orang.
·
Menerima bahan ransangan
daripada guru.
·
Berbincang antara satu sama
lain untuk menyelesaikan masalah yang diberi berdasarkan bahan
ransangan.
·
Setelah itu, pelajar perlu
menerangkan kaedah yang diperolehi di hadapan kelas.
|
Strategi : Menggunakan bahan ransangan yang berbeza.
Kaedah :
Berbincang antara ahli kumpulan secara kreatif
dan kritis.
Bahan Mengajar :
Lipatan bintang daripada pelbagai warna,
gula-gula, data bertabur
CCTS:
Berbincang bersama dan berfikir secara terbuka tidak hanya terikat pada formula.
Nilai Murni :
Menerima pendapat orang lain, bekerjasama
|
Langkah 3 :
Pembangunan
Pengajaran
(20 minit)
|
Kesan saiz kelas
ke atas min.
·
Semakin kecil saiz kelas,
semakin tepat nilai purata.
|
·
Guru meminta pelajar untuk
menukar bahan dengan kumpulan yang lain.
·
Menggunakan bahan yang baru,
bina kumpulan data yang berbeza daripada hasil kumpulan sebelum ini.
·
Guru akan menerangkan tujuan
membina data terkumpul yang lebih kecil.
|
·
Menukar bahan dengan
kumpulan lain.
·
Bina data terkumpul yang
baru.
·
Saiz data perlu kecil dari
yang sebelum ini.
|
Strategi :
Menukar bahan untuk memberi ransangan yang
berbeza
Kaedah :
Perbincangan, kaedah seperti di langkah 2
Bahan Mengajar :
Lipatan bintang daripada pelbagai warna,
gula-gula, data bertabur
CCTS:
Berbincang bersama dan berfikir secara terbuka tidak hanya terikat pada
formula
Nilai Murni :
Bekerjasama dan
konsentrasi
|
Langkah 4 : Penilaian
(15 minit)
|
Nyatakan nilai mod dan kira nilai min bagi setiap data terkumpul. |
·
Menyediakan set soalan untuk
menambah lagi kefahaman murid akan subtopik ini.
·
Memberi pendedahan akan
kegunaan formula kepada pelajar untuk subtopik ini.
|
·
Setiap kumpulan akan memilih
nombor dari 1 – 5, setiap nombor mewakili soalan yang berbeza.
·
Berdasarkan persembahan
slaid yang memaparkan soalan, pelajar perlu berbincang di dalam kumpulan
untuk menyelesaikan masalah tersebut
|
Strategi:
-
Kaedah :
Perbincangan
Bahan Mengajar :
Persembahan
slaid
CCTS :
Menganalisis dan
mentafsir serta menyelesaikan soalan yang diberi
Nilai Murni :
Keyakinan
|
Langkah 5 : Penutup (10 minit) |
Ringkasan pembelajaran :
i. Konsep mod dan min
ii. Definisi mod dan min
iii. Kesan saiz kelas ke atas min.
|
·
Guru akan memberi peluang
kepada pelajar untuk menerangkan kembali apa yang mereka faham akan subtopik
ini di hadapan kelas.
·
Menggalakkan para pelajar
memberi contoh perkaitan subtopik ini dengan kehidupan
seharian.
·
Guru akan memberi peta
konsep kepada pelajar untuk memudahkan mereka membuat ulangkaji pelajaran.
·
Memberi latihan tambahan
kepada murid untuk mempertingkatkan lagi kefahaman mereka.
|
·
Setiap kumpulan akan
menghantar wakil untuk berkongsi kepada kelas akan kefahaman mereka.
·
Secara terbuka pelajar
diberi peluang untuk memberi contoh mengenai subtopik ini dengan aktiviti
seharian mereka.
·
Menyempurnakan kerja rumah
yang diberi oleh guru.
|
Strategi :
Menggunakan peta konsep
Kaedah :
Perbincangan
CCTS :
Membuat refleksi dan kesimpulan.
Bahan Mengajar :
Peta konsep daripada persembahan slaid.
Nilai Murni :
Bekerjasama, mampu untuk mencuba dan
berkeyakinan, menghargai ilmu ini dan akan menggunakan dalam kehidupan
seharian.
|
Refleksi
:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
No comments:
Post a Comment