Mata Pelajaran
: Bahasa Melayu
Tingkatan
: 2 Harmoni
Bil. Murid : 32 orang
Tarikh
: 08 April 2013
Masa : 40 minit
Tajuk : Karangan
Perbincangan
Tema : Tinggal di Asrama
Lebih Baik daripada Tinggal di Rumah
Bidang : Interpersonal
Model Pengajaran
: Konstruktivisme
Objektif :
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat menulis sekurang-kurangnya satu perenggan isi
tentang faktor tinggal di asrama lebih baik daripada tinggal di rumah yang
disampaikan dalam bentuk kumpulan masing-masing.
Hasil
Pembelajaran
|
Huraian
Hasil Pembelajaran
|
HPU
2.0 Memberikan pendapat yang bernas sebagai
sumbangan dalam perbincangan.
HPK
2.3 Memperkuat hujah dengan menggunakan contoh dan
bukti.
|
ARAS 1
(ii) Mengemukakan idea utama dan idea sokongan
untuk menghuraikan pendapat.
|
Kemahiran Bahasa : Mendengar, bertutur, dan menulis
Sistem Bahasa : Kosa kata
·
Asrama
·
Rumah
Tatabahasa
·
Binaan ayat perenggan
Pengisian Kurikulum
Ilmu : Pendidikan
moral dan kemasyarakatan
Nilai : berani, rasional,
berkeyakinan, kreatif, bekerjasama dan bertanggungjawab.
KBT : Kemahiran Berfikir
Alat Bantu Mengajar
·
Gambar, sampul
warna kertas A4, kertas sebak, pen marker, dan kertas A4.
Pengetahuan/
Kemahiran Sedia Ada
·
Pelajar sudah
diajar tentang karangan perbincangan.
·
Pelajar sudah mempunyai pengalaman
tinggal di asrama.
Penggabungjalinan:
Hasil
Pembelajaran
|
Huraian
Hasil Pembelajaran
|
HPK
8.8 Membuat rumusan dengan alasan yang munasabah.
|
ARAS 3
(i) Merumuskan maklumat dengan memberikan alasan
yang dapat diterima.
|
Fasa dan isi pelajaran
|
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
|
Alat/KBT/Nilai
|
Induksi Set (3 minit)
(Menarik perhatian pelajar).
Soalan :
1. Apakah gambar yang dilihat oleh
pelajar?
2. Apakah yang
difahami oleh pelajar mengenai gambar tersebut?
|
·
Guru menunjukkan gambar seekor burung yang
keluar dari sarang dan kambing yang dikurung di dalam kandang kepada pelajar.
·
Guru bersoal jawab
dengan pelajar berkenaan gambar yang ditunjukkan.
|
ABM
·
Gambar
Kaedah
·
Bersoal jawab
Nilai
·
Bersedia
·
Berfikiran rasional
|
Fasa 1 : Orientasi (5
minit)
(Menetapkan
hala tuju pembelajaran).
Pengenalan.
·
Gambar asrama dan
rumah.
·
Definisi tentang
asrama dan rumah.
Hala tuju
pelajaran
Tinggal di
asrama lebih baik daripada tinggal di rumah.
|
·
Pelajar ditunjukkan
gambar oleh guru.
·
Pelajar mengaitkan
gambar yang terdahulu dengan gambar yang baru.
·
Pelajar diminta
memberi pengertian tentang
asrama dan rumah.
·
Guru menyatakan hala
tuju pelajaran hari ini.
|
ABM
·
Gambar
KBKK
·
Menghubungkaitkan
Nilai
·
Berkeyakinan
·
Rasional
|
Fasa 2 :
Mencungkil idea
(5 minit)
Masalah yang
timbul.
·
Faktor tinggal di
asrama dan rumah.
·
Kebaikan dan
keburukan tinggal di asrama dan rumah.
|
·
Pelajar diminta
memikirkan masalah yang timbul berdasarkan gambar yang telah ditunjukkan.
·
Pelajar diminta
menuliskan idea tersebut dalam bentuk peta minda.
·
Pelajar dibahagikan
mengikut kumpulan.
|
ABM
·
Gambar
KBT
·
Kemahiran berfikir dan pembelajaran kontekstual
Nilai
·
Kreatif
|
Fasa 3 : Penstrukturan semula idea (5 minit)
(Menyusun semula penge-tahuan
hasil percampuran idea lama dengan idea baharu).
·
Mencatat isi-isi
penting yang diperolehi.
|
·
Setiap kumpulan
diberi sampul surat berlainan warna.
·
Setiap kumpulan
dikehendaki membuat seberapa banyak isi-isi penting yang diperolehi
berdasarkan tajuk.
·
Aktiviti pelajar
dipantau oleh guru.
|
ABM
·
Sampul warna kertas
A4, kertas sebak, pen marker, dan kertas A4
KBKK
·
Menjana idea
KBT
·
Kemahiran berfikir
Nilai
·
Bekerjasama
·
Bertanggungjawab
|
Fasa 4 : Aplikasi
idea
(15 minit)
(Melaksanakan tugasan dalam situasi sebenar)
Membuat
pembentangan mengikut kumpulan.
(i) Faktor
tinggal di asrama
·
Mudah berbincang
dengan rakan-rakan.
·
Dapat mendisiplinkan
diri.
·
Belajar hidup
berdikari.
(ii) Faktor tinggal
di rumah
·
Tidak terikat dengan
disiplin.
·
Dapat tinggal bersama
keluarga.
·
Dapat menolong ibu
bapa.
(iii) Kebaikan
dan keburukan tinggal di asrama
Baik
·
Belajar mematuhi
masa.
·
Hidup berdikari.
·
Dapat fokus pada
pelajaran.
Buruk
·
Pengaruh rakan
sebaya.
·
Disiplin yang ketat.
(iv) Kebaikan
dan keburukan tinggal di rumah
Baik
·
Dapat tolong ibu
bapa.
·
Masa belajar
fleksibel.
Buruk
·
Belajar sambil lewa.
·
Tiada disiplin waktu.
·
Banyak gangguan.
|
·
Pelajar dikehendaki
membentangkan hasil kerja yang telah mereka lakukan berdasarkan tugas
mengikut kumpulan masing-masing.
·
Setiap kumpulan
dikehendaki membentangkan jawapan mereka yang telah siap di hadapan kelas.
·
Pelajar diminta
memilih satu daripada tiga faktor tinggal di asrama yang telah dibentangkan
dan menulisnya dalam bentuk satu perenggan isi.
·
Pelajar diminta menulis hasil perkongsian maklumat tersebut di atas
kertas A4.
·
Setiap wakil kumpulan diminta untuk membaca hasil penulisan perenggan
berdasarkan isi-isi yang telah dibincangkan.
·
Isi utama yang diperoleh pelajar akan disimpulkan oleh guru.
|
ABM
·
Kertas sebak
·
Pen marker
·
Kertas A4
Nilai
·
Bekerjasama
·
Berkeyakinan
·
Berani
KBKK
·
Menjana idea
·
Membuat keputusan
KBT
·
Kemahiran berfikir
|
Fasa 5 : Refleksi (5 minit)
(Membuat penilaian terhadap kesahihan maklumat/kemahiran yang
diperoleh)
·
Penilaian dibuat
terhadap hasil pembentangan bagi setiap kumpulan.
·
Penilaian berdasarkan
cara pembentangan dan isi-isi penting yang diperolehi oleh setiap kumpulan.
|
·
Pelajar menilai hasil
pembentangan setiap kumpulan pelajar lain dan seterusnya diikuti oleh guru.
·
Semua kumpulan
dianggap membentangkan hasil kerja dengan baik. Setiap kumpulan mendapat
ganjaran.
|
Nilai
·
Yakin
·
Bekerjasama
·
Bertanggungjawab
KBKK
·
Menilai keputusan
|
Penutup (2 minit)
Merumus dan
membuat kesimpulan isi pelajaran.
|
·
Guru merumus isi
pelajaran dan sekali gus memberi kesimpulan terhadap isi pelajaran pada hari
ini.
|
Nilai
·
Bertanggungjawab
|
Refleksi:
.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
No comments:
Post a Comment