Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Bil. Murid :
24 orang
Tingkatan : 2 Biru
Tarikh : 10
April 2014
Masa : 40 minit
Tajuk : Laporan
lawatan
Bidang :
Maklumat
Model Pengajaran : Pembelajaran Berasaskan
Masalah
Objektif :
Pada akhir pelajaran, murid dapat menghasilkan
satu laporan lawatan yang panjangnya kira-kira 350 patah perkataan denagn
menggunakan penanda wacana dengan betul.
HASIL PEMBELAJARAN :
Hasil Pembelajaran |
Huraian Hasil Pembelajaran |
9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu.
9.2
menentukan format penyampaian dan jenis penulisan yang sesuai untuk
menyampaikan maklumat.
|
Aras 3 (iii)
Menyampaikan
maklumat secara spontan.
|
KEMAHIRAN BAHASA : Mendengar, menulis dan bertutur.
SISTEM BAHASA : Kosa kata dan tatabahasa
PENGISIAN KURIKULUM :
Ilmu :
Pendidikan moral,
Nilai : Bertanggungjawab, pemerhatian, berkeyakinan,
menghargai dan fokus
KBT :
Kemahiran berfikir, kecerdasan pelbagai, kajian masa
depan,
kemahiran belajar cara belajar,dan pembelajaran
kontekstual.
ALAT BANTU MENGAJAR
·
Kertas
A4, pen marker dan papan putih.
PENGETAHUAN/ KEMAHIRAN SEDIA ADA
·
Murid
sudah diajar tentang karangan berformat.
·
Murid telah diajar tentang wacana pada
pembelajaran yang lepas.
PENGGABUNGJALINAN :
Hasil Pembelajaran |
Huraian Hasil Pembelajaran |
9.2 menentukan format penyampaian dan jenis
penulisan yang sesuai untuk menyampaikan maklumat.
|
Aras 1 (vi)
Menyampaikan
maklumat atau mesej secara tersusun dan kohesif dengan menggunakan kata,
frasa, rangkai kata yang sesuai dengan khalayak.
|
Fasa dan isi pelajaran
|
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
|
Alat / KBT / Nilai
|
Induksi set
(5 minit)
·
Sesi
soal jawab antara guru dan pelajar berkaitan pengalaman sedia ada tentang
lawatan.
|
·
Guru
bertanya kan tentang pengalaman murid mengikuti lawatan.
·
Guru
meminta pelajar untuk menceritakan pengalaman lawatan mereka yang pernah
mereka ikuti.
|
Nilai :
Berani dan berkeyakinan.
|
Fasa 1 : Mengenal pasti masalah (5 minit)
Contoh soal jawab :
i.
Apakah format karangan laporan?
ii.
Bagaimana cara menulis laporan lawatan?
iii.
Siapakah yang selalunya membuat laporan?
iv.
Apakah penanda wacana yang sesuai dimasukkan dalam
laporan karangan?
Format laporan:
-
Tajuk
-
Pendahuluan,
isi dan penutup
-
Disediakan
oleh siapa
-
Nama
jawatan
-
Tarikh
laporan.
|
·
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang
format karangan jenis laporan.
·
Murid
menyatakan format jenis laporan yang mereka tahu.
·
Guru
bersoal jawab tentang penanda wacana yang boleh dimasukkan dalam laporan
lawatan.
·
Guru
mengedarkan lembaran format laporan dalam lembaran kertas A4.
·
Setelah
pelajar menyatakan pendapat, guru akan menjelaskan dengan lebih lanjut
berkaitan format laporan lawatan yang akan diajar diajar pada hari itu.
|
ABM :
Tayangan video
Kaedah : soal jawab
KBKK :
Mencirikan, mengenal pasti dan menghubungkait.
|
Fasa 2 : Menggambarkan masalah (5 minit)
Penanda wacana:
·
Urutan : seterusnya, akhirnya, selain
itu, dll.
·
Penambahan: sekali lagi, tambahan
pula, seterusnya, dll.
·
Kesimpulan: ringkasnya, kesudahannya,
demikianlah dll.
·
Contoh : tamsilnya, misalnya,
umpamanya, dll.
|
·
Guru
memberikan tajuk untuk membuat laporan kepada pelajar.
·
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang
penanda wacana yang boleh digunakan dalam laporan.
·
Guru bertanyakan pelajar jenis-jenis penanda
wacana yang mereka tahu.
·
Guru
menulis di papan putih penanda wacana yang boleh dimasukkan dalam laporan
tersebut.
|
Nilai : keberanian, keyakinan.
KBT : kemahiran berfikir dan kemahiran interpersonal.
|
Fasa 3 : Pilih strategi
(10 minit)
Aktiviti 1 :
Llawatan ke kawasan sekolah:
·
Koperasi
·
Perpustakaan
·
Kantin
Arahan
guru:
·
Pelajar tidak boleh bising
·
Bergerak dalam kumpulan yang besar
·
Mencatat perkara yang akan dilaporkan.
|
·
Guru
memberi taklimat serba sedikit tentang lawatan yang akan diadakan dalam
kawasan sekolah.
·
Guru
menerangkan hala tuju lawatan dan perkara yang perlu pelajar catatkan ketika
lawatan.
·
Guru
mengedarkan kertas A4 kepada pelajar untuk mencatat sepanjang lawatan.
·
Pelajar
dinasihati supaya mengikuti semua peraturan dan arahan guru semasa lawatan.
|
ABM : kertas A4
KBKK : menjana idea, pemerhatian, kemahiran mencata maklumat
KBT : kemahiran memerhati
|
Fasa 4 : Melaksanakan strategi (10 minit)
Format laporan:
·
Tajuk
·
Perenggan
·
Disediakan oleh
·
Nama dan jawatan
·
Tarikh
Penanda wacana:
·
Selepas itu
·
Kemudiannya
·
Tamsilnya
·
Konklusinya
·
Intihanya
·
Selain itu
|
·
Guru
menerangkan serba sedikit tentang format laporan berdasarkan lembaran.
·
Guru
membimbing pelajar dengan memberikan contoh penggunaan ayat wacana dalam
laporan di papan tulis.
·
Pelajar
diminta untuk memberikan contoh penanda wacana yang berkaitan.
·
Pelajar
diminta untuk membuat rangka laporan.
·
Guru
membimbing pelajar dalam membuat rangka laporan.
|
ABM : kertas A4
Nilai : Fokus.
KBKK : menghubung kait, mendengar dan melihat.
|
Fasa 5 : Menilai keputusan
(3 minit)
|
·
Guru
menilai tentang penghasilan rangka laporan yang disediakan oleh murid.
·
Pelajar
berbincang bersama guru penambahbaikkan dalam laporan yang akan disediakan
dengan memasukkan pengalaman dan perasaan dibantu oleh penggunaan penanda
wacana yang betul dan menarik.
|
Nilai : menghargai pengalaman.
KBKK : menilai keputusan
|
Penutup (2 minit)
·
Hasil
laporan lawatan tidak kurang daripada 350 patah perkataan.
·
Tugasan
harus dihantar pada kelas yang berikutnya.
|
·
Guru
membuat rumusan terhadap isi pengajaran.
·
Pelajar
diminta menulis laporan yang lengkap
mengenai lawatan yang dijalankan dalam kawasan sekolah.
|
Nilai : Pengalaman hidup.
|
Refleksi :______
No comments:
Post a Comment