Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Bil.
Murid : 32 orang
Tingkatan : 1 Oren
Tarikh : 10 April 2013
Masa : 40 minit
Tajuk : Gaya Bahasa
Bidang :
Estetik
Model Pengajaran : Pembelajaran
Secara Langsung
Rancangan
Mengajar Tingkatan 1
Hasil Pembelajaran
|
Huraian Hasil
Pembelajaran
|
11.0
Menguasai gaya bahasa dan laras bahasa dalam karya penulisan kreatif dan
bukan kreatif.
11.2 Menganalisis gaya bahasa dan unsur
bunyi dalam karya sastera serta menggunakannya dalam penulisan kreatif.
|
Aras
1 (ii)
Mengesan
gaya bahasa dalam prosa dan puisi.
|
Objektif
pembelajaran:
Pada
akhir pelajaran pelajar dapat menentukan sekurang-kurangnya 3 jenis gaya bahasa
yang terdapat dalam sajak secara berkumpulan.
KEMAHIRAN BAHASA : Mendengar, membaca dan bertutur.
SISTEM BAHASA : Tatabahasa
PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu : Perpaduan Negara
Nilai : Cinta akan negara, cinta akan keindahan,
tanggungjawab, prihatin,dan perpaduan negara
KBT : Kemahiran berfikir, kecerdasan
pelbagai.
ALAT
BANTU MENGAJAR
·
Teks
sajak ’Negeri Cinta’, teks sajak ’Seorang Guru Tua’ dan kertas A4,
Pengalaman
sedia ada:
·
Pelajar
mengetahui ciri-ciri sajak.
·
Pelajar
mengetahui bentuk-bentuk sajak.
·
Pelajar
mengetahui cara mengesan gaya bahasa asonansi dan aliterasi dalam karya puisi.
Fasa
dan Isi kandungan
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
Alat/KBT/Nilai
|
Set
Induksi (2 minit)
|
·
Guru mendeklamasikan sebuah sajak.
|
|
Fasa 1: Pengenalan
dan sorotan (5 minit)
(Mengaktifkan
pengalaman lalu)
Objektif
Menentukan
3 jenis gaya bahasa yang terdapat
dalam sajak
·
Menentukan gaya bahasa hiperbola dalam sajak
·
Menentukan gaya bahasa perulangan dalam sajak.
·
Menentukan gaya bahasa metafora dalam sajak.
|
Memperkenalkan
objektif
·
Guru memaklumkan objektif pelajaran hari ini.
Sorotan
·
Murid mengimbas kembali sajak yang telah dipelajari.
·
Murid memberi respons tentang ciri-ciri, dan
bentuk-bentuk sajak.
|
|
Fasa 2 :
Persembahan (10 minit)
(Isi baharu diperkenalkan dan dihuraikan)
·
Gaya bahasa hiperbola, perulangan dan metafora.
·
Hiperbola ialah Perbandingan yang dibuat secara
melampau atau melebih-lebih tentang
sesuatu perkara untuk gambaran yang lebih meyakinkan.
Contoh hiperbola ialah:
Negeri terlindung di luar penglihatan
·
Pengulangan
ialah teknik
yang digunakan oleh penyair mungkin dari segi perkataan, frasa-frasa,
baris-baris, ayat, rangkap-rangkap dan kata-kata berganda bagi menunjukkan
penegasan atau memperlihatkan unsur menarik dala sajak.
Contoh perulangan ialah:
Ini laut kita, lindungilah dari pencemaran
ini hutan kita, lindungilah dari kemusnahan ini langit kita, lindungilah dari keracunan ini sungai kita, lindungilah dari pembuangan
·
Metafora ialah gaya bahasa kiasan atau perbandingan.
Sifat gaya bahasa ini ringkas, padat, tersusun rapi dan biasanya terdiri
daripada dua perkataan. Satu daripada perkataan itu bersifat konkrit, iaitu
nyata (maujud) dan menjadi objek untuk difikirkan. Satu perkataan lagi
bersifat abstrak (mujarad), iaitu tidak nyata, yang menjadi pembanding
·
Contoh metafora ialah negeri kerinduan
|
Guru
menerangkan maksud gaya bahasa hiperbola, perulangan dan metafora. Kemudian,
guru mengajar cara mencari penggunaan gaya bahasa di hiperbola, perulangan
dan metafora dalam sajak.
|
Teks sajak
|
Fasa 3 : Latihan
berpandu (10 minit)
(Murid
melakukan latihan konsep/kemahiran di bawah pengawasan guru)
|
·
Guru memberikan satu contoh sajak kepada murid.
·
Murid dikehendaki mencari gaya bahasa hiperbola,
perulangan dan metafora dalam sajak yang telah diberikan.
·
Murid dipandu oleh guru semasa mencari gaya bahasa
tersebut.
|
Kertas A4
|
Fasa 4 : Latihan
kendiri (10 minit)
(Murid melakukan
latihan menggunakan konsep/kemahiran mereka sendiri)
·
Murid mencari gaya bahasa hiperbola, perulangan dan
metafora dalam sajak ’Seorang Guru Tua’
|
·
Guru meminta mencari gaya bahasa yang dipelajari dalam
sajak ’Seorang Guru Tua’
·
Murid menyenaraikan gaya bahasa hiperbola, perulangan dan
metafora sajak ‘Seorang Guru Tua’
·
Guru memantau dan
membuat penilaian.
|
|
Fasa 5: Penaksiran
(5 minit)
|
·
Guru memilih 3 orang pelajar untuk menyenaraikan gaya
bahasa yang mereka temui di papan tulis.
·
Guru dan murid membuat analisis berdasarkan gaya bahasa
tersebut.
|
Tugasan pelajar
|
Penutup (2 minit)
|
Penutup kognitif :
·
Wakil murid membuat
kesimpulan/rumusan.
·
Guru membuat rumusan.
Penutup sosial
·
Guru memberi kata-kata semangat
|
Refleksi/cadangan : : _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________GA
No comments:
Post a Comment