Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Hari : Khamis
Tarikh : 11 April 2013
Masa : 40 minit (11.30-12.20 tengahari)
Bil. pelajar : 22 Orang
Tingkatan : 1Jingga
Aspek Tajuk : Nilai dan Pengajaran
Model Pengajaran
: Model Pembelajaran Konstruktivisme
Bidang : Estetik
Objektif : Pada akhir pembelajaran pelajar dapat
menyatakan sekurang-kurangnya 5 nilai
dan 3 pengajaran yang boleh diterapkan dalam kehidupan dengan mengadakan
perbincangan dalam aktiviti kumpulan berdasarkan teks Cerpen Tempang.
Huraian Pembelajaran
:
Hasil
Pembelajaran
|
Huraian Hasil
Pembelajaran
|
10.0 Memahami
dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera.
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema
dan
persoalan, pemikiran, nilai,
dan
pengajaran.
|
Aras 2 (ii)
Membaca untuk
menghuraikan pengajaran dalam karya puisi dan prosa.
|
Pengetahuan
sedia ada murid
Pelajar telah
mengetahui:
- Maksud nilai dan pengajaran
- Keseluruhan jalan cerita Cerpen Tempang
- Kaedah mengenalpasti nilai dan pengajaran
.
Kemahiran bahasa : Bertutur, membaca dan mendengar
Sistem Bahasa : Bahasa baku
Persediaan
guru : Antologi KOMSAS, Kasut
Kelopak Jantung
Pengisian
Kurikulum
Ilmu : Moral dan Kemasyarakatan
Nilai :
Kasih sayang, hormat menghormati dan rajin
KBT : Kemahiran berfikir secara kreatif
dan menaakul
Alat Bantuan Mengajar (ABM):
1) Gambar
nilai murni
2) Kertas
sebak
3) Kertas
grafik
4) Marker
pen
5) Komputer
6) Audio
7)
Kertas A4
Fasa dan isi kandungan
|
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
|
Akat/KBT/Nilai
|
INDUKSI SET
(5 minit)
|
·
Guru bertanya khabar sama ada sihat ataupun
tidak.
·
Guru memperdengarkan lagu “Putih Putih Melati”
·
Guru meminta pelajar menyanyikan lagu tersebut
secara bersama.
·
Guru bertanyakan pelajar apakah nilai-nilai
murni yang terdapat dalam lagu tersebut.
|
Audio,Komputer
Lagu “Putih Putih Melati”
Pelajar menjawab:
Baik hati merupakan nilai murni
yang terdapat dalam lirik tersebut.
Kemahiran:
Mendengar dan menaakul
|
Fasa 1 : ORIENTASI
(3 minit)
(Menetapkan hala tuju
pembelajaran)
Hala tuju pelajaran
Pelajar dapat menyatakan
sekurang-kurangnya
5 nilai dan 3 pengajaran
yang boleh diterapkan
dalam kehidupan dengan
mengadakan
perbincangan dalam
aktiviti kumpulan
berdasarkan teks
cerpen Tempang.
|
·
Guru bertanyakan pelajar sama ada sudah
membaca teks cerpen Tempang.
·
Guru memastikan murid memahami maksud nilai dan
pengajaran.
·
Guru
menyatakan hala tuju pelajaran hari ini iaitu ingin mempelajari pelajaran
komsas.
|
ABM:
Antologi KOMSAS, Kasut Kelopak
Jantung.
|
Fasa 2:
MENCUNGKIL IDEA
(10 minit)
(Murid bertukar-tukar
pengalaman berdasarkan perkara yang mereka ketahui dan menambah pengetahuan
sedia ada.)
Kefahaman dan idea pelajar:
1)
Seorang pelajar yang bernama Hafizi yang tempang.
2)
Seorang yang sering dibuli oleh rakan sekelas yang
bernama Kamil.
Antara
nilai-nilai yang terdapa dalam cerpen Tempang:
1)
Tabah
2)
Baik hati
3)
Kasih sayang
4)
Sabar
5)
rajin
|
·
Guru bertanyakan pelajar apakah yang mereka
fahami melalui pembacaan cerpen tempang.
·
Guru mencungkil idea-idea daripada pelajar.
· Guru
dan murid membuat sumbang saran tentang perilaku baik yang terdapat dalam
karya.
· Guru
meminta murid melengkapkan nilai-nilai yang terdapat dalam cerpen Tempang
berdasarkan pembacaan mereka melalui edaran kertas penulisan grafik.
· Pelajar
melengkapkan teks nilai-nilai murni yang terdapat dalam cerpen.
· Setelah
masa yang diberikan tamat, para pelajar disoal oleh guru untuk meyumbangkan
idea tentang nilai yang diperolehi.
·
Para pelajar dipilih secara rawak untuk
memberi memberi jawapan tentang nilai berdasarkan buku yang dibaca.
|
KBT :
kemahiran berfikir.
ABM:
kertas penulisan grafik tentang
nilai.
Nilai:
Berdikari dan rajin
|
Fasa 3:
PENSTRUKTURAN
SEMULA IDEA
(3 minit)
(Menyusun semula penge-tahuan hasil percampuran idea
lama dengan idea baharu)
Kesabaran:
Setiap insan perlu sabar
menghadapi dugaan.
Berdikari:
Sebagai pelajar kita hendaklah
berdikari.
|
·
Guru bertanyakan pelajar apakah nilai yang
boleh diperolehi dalam diri sendiri.
·
Murid membuat rumusan berdasarkan idea-idea
yang diperolehi daripada sumbang saran yang telah dibuat.
·
Murid menilai karya tersebut dari sudut lain
bagi menjadikan pengajaran yang terdapat di dalam cerpen tersebut digunakan
dalam kehidupan seharian.
|
|
Fasa 4 :
APLIKASI IDEA
(15 minit)
(Melaksanakan tugasan dalam
situasi sebenar)
·
Menulis nilai dan pengajaran berdasarkan
peristiwa-peristiwa penting yang terdapat dalam karya.
Nilai murni:
1)
Baik hati
2)
Rajin
3)
Berdikari
4)
Tolong menolong
Pengajaran:
1)
Kita hendaklah menanamkan sikap saling
tolong-menolong antara rakan kita.
2)
Kita hendaklah rajin berusaha.
3)
Kita hendaklah berdikari walaupun kecacatan menjadi
penghalang untuk berjaya.
4)
Sikap baik hati sesama insan perlu diterapkan.
|
·
Guru mengedarkan buah-buahan kepada pelajar
dan mereka membentuk kumpulan mereka berdasarkan buah-buahan tersebut iaitu
buah strawberi, buah anggur, buah pisang dan buah epal.
·
Para pelajar duduk di dalam 4 bentuk kumpulan
berdasarkan buah-buahan tersebut.
·
Para pelajar diedarkan kertas soalan.
·
Guru menunjukkan gambar yang mempunyai nilai
murni dan para pelajar dikhendaki meneka nilai apakah yang ditunjukkan
berdasarkan gambar tersebut.
·
Para pelajar ditugaskan di dalam kumpulan bagi
membincangkan tentang pengajaran cerpen tempang di atas kertas sebak yang
diedarkan berdasarkan gambar nilai murni yang diberikan iaitu:
1) Baik hati
2) Rajin
3) Berdikari
4) Tolong menolong
·
Guru memilih secara rawak kumpulan yang
membentangkan hasil perbincangan mereka.
|
ABM:
1)
Gambar grafik
2)
Kertas soalan
3)
Kertas sebak
4)
Marker pen
Contoh teks nilai dan
pengajaran
Nilai:
kerjasama
|
Fasa 5 : REFLEKSI
(2 minit)
(Membuat penilaian terhadap
kesahihan maklumat/kemahiran yang diperoleh)
Setiap orang ada kelebihan dan
kekurangan masing-masing.
Kita hendaklah tabah menghadapi
segala dugaan.
|
·
Guru menilai tentang kesahihan idea pelajar
yang membentang.
·
Guru menerangkan tentang pengajaran yang
diperolehi berdasarkan cerpen Tempang untuk memberi kefahaman kepada pelajar.
·
Guru meminta para pelajar untuk memberi
refleksi tentang isi pelajaran tersebut.
|
|
PENUTUP
(2 minit)
Guru merumuskan pengajaran.
|
·
Guru menrumuskan pengajaran tersebut tentang
nilai dan pengajaran.
·
Guru menasihati agar pelajar dapat
mengaplikasikan nilai dan pengajaran dalam kehidupan seharian.
|
|
Refleksi :
________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________.
No comments:
Post a Comment