Mata
Pelajaran : Bahasa
Melayu
Tingkatan : 1 Delima
Bilangan pelajar : 30 Orang
Tarikh : 2 Oktober 2013
Masa : 40 minit
Tajuk : Pemanasan global
Aspek Tajuk
: Sebuah
rangka karangan berkaitan dengan punca, kesan dan langkah mengatasi masalah pemanasan global.
Model
Pengajaran : Diskusi
Bidang : Maklumat
Objektif : Pada
akhir pelajaran pelajar dapat menyenaraikan isi-isi penting karangan secara
berkumpulan yang bertajuk punca dan langkah mengatasi pemanasan global.
Hasil
Pembelajaran :
Hasil Pembelajaran
|
Huraian Hasil Pembelajaran
|
Fokus Utama
7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber
yang didengar,dibaca dan ditonton.
7.1 Mengenal pasti
dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting, dan isi releven
tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton.
|
Aras 1 (ii)
Memilih isi penting yang releven dengan tajuk yang dibincangkan.
|
Kemahiran
bahasa : bertutur, mendengar, menulis dan
membaca.
Pengisian
kurikulum
Penyerapan ilmu : Kemasyarakatan,
alam sekitar dan sains.
Penyerapan
nilai : Rasional, hormat-menghormati, kebebasan, berdikari, adil
dan saksama, kerajinan, kerjasama, keberanian, semangat bermasyarakat dan
kewarganegaraan.
Penyerapan KBT : Kemahiran
berfikir.
Penggabungjalinan : 11.1 aras 1(i) mengenal pasti diksi, istilah dan pelbagai
jenis ayat untuk digunakan dalam penulisan karya bukan sastera.
Pengetahuan sedia ada : Murid
sudah memahami format penulisan karangan.
Fasa dan isi pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
BBM/KTB/Nilai
|
Induksi set
(2 minit)
·
Maksud pemanasan global.
|
|
BBM:
KBT:
Kemahiran berfikir (memberi penerangan berkesan).
Nilai:
Rasional.
|
Fasa 1: Pengenalan
(7 minit)
Isu
·
Punca pemanasan global.
·
Langkah mengatasi pemanasan
global.
·
Memilih 5 orang ahli
kumpulan.
·
Pilih seorang ketua dan
ketua akan membentangkan hasil kerja.
|
|
BBM:
Kertas
A4.
KBT:
Kemahiran berfikir (membuat keputusan), kemahiran bertutur,
kemahiran membaca, kemahiran mendengar.
Nilai:
Hormat-menghormati, kebebasan, berdikari.
|
Fasa 2: Eksplorasi
(10 minit)
Perbincangan berasaskan:
Ø Apa
Ø Bagaimana
|
ü Pendahuluan
ü Isi-isi
penting
ü penutup
ü Punca
ü Langkah
|
BBM:
KBT:
Kemahiran berfikir (membanding membeza), Kemahiran berfikir (pengelaskan),
kemahiran bertutur.
Nilai:
Berdikari, hormat-menghormati, adil dan saksama.
|
Fasa 3: Merumus
(3 minit)
|
|
BBM:
Kad manila, pen marker.
KBT:
Kemahiran berfikir (pengelaskan), kemahiran menulis.
Nilai:
Kerajinan.
|
Fasa 4: Penilaian rakan sebaya
(15 minit)
|
|
BBM:
KBT:
Kemahiran bertutur.
Nilai:
Kerjasama, adil saksama, keberanian.
|
Penutup
(3 minit)
|
|
BBM:
Lembaran kerja rumah.
KBT:
Kemahiran bertutur.
Nilai:
Semangat bermasyarakat dan kewarganegaraan, keberanian.
|
Refleksi :
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
No comments:
Post a Comment