Tuesday 7 January 2014

Contoh RPH Tingkatan 2


Mata Pelajaran         : Bahasa Melayu
Tingkatan                  :           2 Bitara
Bilangan pelajar       :           37 orang
Tarikh                        :           9 April 2013
Masa                          :           40 minit
Bidang                       :           Interpersonal
Model                        :           Diskusi

Tajuk                    :           Kesan Laman Sosial Facebook.

Objektif  pengajaran
Pada akhir pelajaran pelajar dapat :
i.                    Menghuraikan sekurang-kurangnya 2 kebaikan dan keburukan mengenai isu “Kesan Laman Sosial Facebook” berdasarkan hasil perbincangan berkumpulan melalui penggunaan peta minda.
Hasil pembelajaran
Huraian hasil pembelajaran
HPU
4.0 membuat pertimbangan untuk mencapai keputusan.

HPK
4.2 menjelaskan dan membuktikan pertimbangan secara rasional dan adil bagi menyakinkan pihak yang terlibat.




Aras 2 (ii)
Berbincang untuk mengesan kekuatan dan kelemahan sesuatu perkara untuk membuat pilihan terbaik.

Pengetahuan/Kemahiran sedia ada
·                     Pelajar mengetahui cara menghasilkan peta minda.
·                     Pelajar mengetahui jenis-jenis laman sosial.

Penggabungjalinan

Hasil pembelajaran
Huraian hasil pembelajaran
HPU
2.0 Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan

HPK
4.2 Memperkuat hujah dengan menggunakan contoh dan bukti




Aras 1 (iii)
Memberikan pendapat dengan mengemukakan contoh yang sesuai


Kemahiran bahasa                :           mendengar, menulis, bertutur
Sistem bahasa :                      :           kosa kata-ungkapan ( positif, negatif)
Pengisian kurikulum            
·         Ilmu                            :           Isu kemasyarakatan
·         Nilai                            :           berani, menghormati pendapat orang lain, berkeyakinan,
berkerjasama
·         KBT                            :           Kemahiran berfikir
o   berfikir secara kritis – menerangkan sebab dan membuat inferens
o   berfikir secara kreatif – menjana idea
Alat/bahan bantu mengajar
·         Gambar logo, kertas A4, kotak kecil mengandungi kertas warna, keratan akhbar, pen marker, kertas sebak dan papan hitam.

OBJEKTIF FASA DAN KANDUNGAN

KANDUNGAN AKTIVITI

ALAT/KBT/NILAI

Induksi set
(3 minit)



·         Guru menunjukkan gambar logo facebook, twitter, myspace, dan flickr.
·         Guru bertanya pendapat murid mengenai laman-laman sosial ini.


ABM : Gambar logo (L1)
Nilai : Berkeyakinan
KBT : Berfikir kreatif (menjana idea)

Fasa 1 : Pengenalan
(10 minit)

(Membentangkan isu yang akan dibincangkan.)

Objektif pengajaran dan pembelajaran.

Menimbangkan kebaikan dan keburukan isu “Kesan Laman Sosial Facebook” berdasarkan bukti yang sahih.


















Isu :

Kesan-kesan laman sosial facebook

·         Peningkatan masalah sosial
·         Kurang bersosial dengan masyarakat
·         Dapat bergaul dengan rakan pelbagai agama, budaya dan Negara.
·         Dapat mengetahui isu-isu semasa
·         Terdedah kepada jenayah siber









Tema pelajaran dan  isu.

·         Guru menerangkan objektif pelajaran hari ini.




Kaedah pelaksanaan:

·         Guru memaklumkan bahawa setiap isu dibincangkan dalam 6 kumpulan kecil.

·         Hasil perbincangan akan dibentangkan pada akhir pelajaran.
·         Tiga kumpulan akan membincangkan kesan positif, tiga kumpulan akan membincangkan kesan negatif.







Perbincangan tentang isu

·         Guru bersama-sama pelajar membuat sumbang saran menyenaraikan isu yang berkaitan dengan “Kesan Laman Sosial Facebook

















ABM : Kotak yang mengandungi origami kertas berwarna














ABM : Papan hitam
Nilai : Berani dan berkeyakinan
KBT: Berfikir kreatif (menjana idea)

Fasa 2 : Eksplorasi
(15 minit)

(Mendalami maksud tajuk, memperjelas pemikiran dan melibatkan diri)
Perbincangan distrukturkan berasaskan aspek :
·         Kesan-kesan (pelajar, keluarga, masyarakat)
·         Pengetahuan sedia ada
·         Bahan








·         Guru menstrukturkan perbincangan berdasarkan aspek-aspek tertentu.
·         Murid mencatat kebaikan dan keburukan setiap isu berdasarkan pengetahuan dan maklumat yang diperoleh daripada bacaan mereka serta alasan yang kukuh.












ABM : Keratan akhbar (L2) dan kertas A4.
Nilai : Bekerjasama, menerima pendapat orang lain
KBT : Berfikir kritis (menerangkan sebab)

Fasa 3 : Merumus
(5 minit)

(Meringkas/menyimpul isi utama yang diperoleh)

Rumusan pembelajaran pada hari tersebut.







·         Guru mengingatkan semula murid tentang PG membuat keputusan
·         Guru mengarahkan murid merumuskan idea dalam bentuk peta minda







ABM : kertas sebak dan pen marker.

Fasa 4 : Penilaian
(5 minit)

(menilai kesahihan fakta)




·         Murid membentangkan hasil perbincangan dalam kumpulan.
·         Rakan dari kumpulan menilai kerelevan hasil kumpulan lain.
·         Penambahbaikan.





ABM : Kertas sebak, papan hitam
Nilai: Berani, berkeyakinan
KBT : Berfikir kritis (menerangkan sebab)


Penutup
(5 minit)

Rumusan
Kerja rumah

Penutup kognitif :
·         Wakil murid membuat kesimpulan/rumusan.
·         Guru membuat rumusan.
Penutup sosial
·         Guru menghubungkaitkan pelajaran dengan kehidupan sosial dan situasi sebenar.
Guru memberi kerja rumah
·         Murid diminta menghasilkan karangan berkaitan “Kesan Facebook”.


KBT : berfikir kritis ( membuat inferens)

Refleksi / cadangan : _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________GA

1 comment:

  1. Caesars Palace opens new location in Casino & Hotel
    The Caesars Palace 전주 출장안마 Hotel and Casino has opened to the 화성 출장샵 public 문경 출장마사지 with a new look, including an expansive pool. A new, upscale 김해 출장안마 casino, 군포 출장마사지

    ReplyDelete