Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Tingkatan : 2 Bitara
Bilangan pelajar : 37 orang
Tarikh : 9 April 2013
Masa : 40 minit
Bidang : Interpersonal
Model :
Diskusi
Tajuk : Kesan Laman Sosial Facebook.
Objektif pengajaran
Pada akhir pelajaran pelajar dapat
:
i.
Menghuraikan sekurang-kurangnya 2 kebaikan dan keburukan
mengenai isu “Kesan Laman Sosial Facebook”
berdasarkan hasil perbincangan berkumpulan melalui penggunaan peta minda.
Hasil
pembelajaran
|
Huraian
hasil pembelajaran
|
HPU
4.0 membuat pertimbangan untuk
mencapai keputusan.
HPK
4.2 menjelaskan dan membuktikan
pertimbangan secara rasional dan adil bagi menyakinkan pihak yang terlibat.
|
Aras 2 (ii)
Berbincang untuk mengesan
kekuatan dan kelemahan sesuatu perkara untuk membuat pilihan terbaik.
|
Pengetahuan/Kemahiran sedia
ada
·
Pelajar mengetahui cara menghasilkan peta minda.
·
Pelajar mengetahui jenis-jenis laman sosial.
Penggabungjalinan
Hasil
pembelajaran
|
Huraian
hasil pembelajaran
|
HPU
2.0 Memberikan pendapat yang
bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan
HPK
4.2 Memperkuat hujah dengan menggunakan
contoh dan bukti
|
Aras 1 (iii)
Memberikan pendapat dengan
mengemukakan contoh yang sesuai
|
Kemahiran
bahasa : mendengar, menulis, bertutur
Sistem bahasa :
: kosa kata-ungkapan ( positif,
negatif)
Pengisian kurikulum
·
Ilmu : Isu kemasyarakatan
·
Nilai : berani, menghormati pendapat orang
lain, berkeyakinan,
berkerjasama
·
KBT : Kemahiran berfikir
o
berfikir
secara kritis – menerangkan sebab dan membuat inferens
o
berfikir
secara kreatif – menjana idea
Alat/bahan bantu mengajar
·
Gambar
logo, kertas A4, kotak kecil mengandungi kertas warna, keratan akhbar, pen
marker, kertas sebak dan papan hitam.
OBJEKTIF FASA DAN KANDUNGAN
|
KANDUNGAN AKTIVITI
|
ALAT/KBT/NILAI
|
Induksi set
(3 minit)
|
·
Guru menunjukkan gambar logo facebook, twitter, myspace, dan flickr.
·
Guru bertanya pendapat murid mengenai
laman-laman sosial ini.
|
ABM : Gambar
logo (L1)
Nilai : Berkeyakinan
KBT : Berfikir kreatif (menjana
idea)
|
Fasa 1 : Pengenalan
(10 minit)
(Membentangkan isu yang akan
dibincangkan.)
Objektif pengajaran dan
pembelajaran.
Menimbangkan kebaikan dan
keburukan isu “Kesan Laman Sosial Facebook”
berdasarkan bukti yang sahih.
Isu :
Kesan-kesan laman sosial facebook
·
Peningkatan masalah sosial
·
Kurang bersosial dengan masyarakat
·
Dapat bergaul dengan rakan pelbagai agama,
budaya dan Negara.
·
Dapat mengetahui isu-isu semasa
·
Terdedah kepada jenayah siber
|
Tema pelajaran dan isu.
·
Guru menerangkan objektif pelajaran hari ini.
Kaedah pelaksanaan:
·
Guru memaklumkan bahawa setiap isu dibincangkan
dalam 6 kumpulan kecil.
·
Hasil perbincangan akan dibentangkan pada
akhir pelajaran.
·
Tiga kumpulan akan membincangkan kesan
positif, tiga kumpulan akan membincangkan kesan negatif.
Perbincangan tentang isu
·
Guru bersama-sama pelajar membuat sumbang
saran menyenaraikan isu yang berkaitan dengan “Kesan Laman Sosial Facebook”
|
ABM : Kotak yang mengandungi
origami kertas berwarna
ABM : Papan hitam
Nilai : Berani dan berkeyakinan
KBT: Berfikir kreatif (menjana
idea)
|
Fasa 2 : Eksplorasi
(15 minit)
(Mendalami maksud tajuk,
memperjelas pemikiran dan melibatkan diri)
Perbincangan distrukturkan
berasaskan aspek :
·
Kesan-kesan (pelajar, keluarga, masyarakat)
·
Pengetahuan sedia ada
·
Bahan
|
·
Guru menstrukturkan perbincangan berdasarkan
aspek-aspek tertentu.
·
Murid mencatat kebaikan dan keburukan setiap
isu berdasarkan pengetahuan dan maklumat yang diperoleh daripada bacaan
mereka serta alasan yang kukuh.
|
ABM : Keratan akhbar (L2) dan
kertas A4.
Nilai : Bekerjasama, menerima
pendapat orang lain
KBT : Berfikir kritis
(menerangkan sebab)
|
Fasa 3 : Merumus
(5 minit)
(Meringkas/menyimpul isi utama
yang diperoleh)
Rumusan pembelajaran pada hari
tersebut.
|
·
Guru mengingatkan semula murid tentang PG
membuat keputusan
·
Guru mengarahkan murid merumuskan idea dalam bentuk
peta minda
|
ABM : kertas sebak dan pen
marker.
|
Fasa 4 : Penilaian
(5 minit)
(menilai kesahihan fakta)
|
·
Murid membentangkan hasil perbincangan dalam
kumpulan.
·
Rakan dari kumpulan menilai kerelevan hasil
kumpulan lain.
·
Penambahbaikan.
|
ABM : Kertas sebak, papan hitam
Nilai: Berani, berkeyakinan
KBT : Berfikir kritis
(menerangkan sebab)
|
Penutup
(5 minit)
Rumusan
Kerja rumah
|
Penutup kognitif :
·
Wakil murid membuat kesimpulan/rumusan.
·
Guru membuat rumusan.
Penutup sosial
·
Guru menghubungkaitkan pelajaran dengan
kehidupan sosial dan situasi sebenar.
Guru memberi kerja rumah
·
Murid diminta menghasilkan karangan berkaitan
“Kesan Facebook”.
|
KBT : berfikir kritis ( membuat
inferens)
|
Refleksi / cadangan :
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________GA
Caesars Palace opens new location in Casino & Hotel
ReplyDeleteThe Caesars Palace 전주 출장안마 Hotel and Casino has opened to the 화성 출장샵 public 문경 출장마사지 with a new look, including an expansive pool. A new, upscale 김해 출장안마 casino, 군포 출장마사지