Tuesday 7 January 2014

COntoh RPH Bahasa Melayu



Mata Pelajaran  : Bahasa Melayu
Tingkatan          : 4
Tarikh                : 19 April 2013
Masa                  : 40 Minit
Bil. Pelajar         : 36 Orang
Tema                  : Penulisan 
Tajuk                  : Kesan Laman Sosial
Bidang               : Maklumat


Objektif Hasil Pembelajaran :

Pada akhir pembelajaran, murid dapat menghubungkaitkan tiga kesan negatif dan positif laman sosial dan menghasilkan satu kerangka perenggan secara berkumpulan.

Hasil Pembelajaran
Huraian Hasil Pembelajaran

HPU
8.0        Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu.

HPK
9.3   Menyediakan kerangka penyampaian dan bahan edaran untuk membuat pembentangan.

Aras 1 (ii)
 Meneliti dan membuat perancangan sebelum penyampaian.



Kemahiran Berbahasa : Kemahiran menulis, dan bertutur.

Pengetahuan / Kemahiran Sedia Ada :
Murid mengetahui tentang pelbagai jenis medium laman sosial.

Pengisisan Kurikulum :
  • Nilai Murni :  Kerjasama, keberanian, kepatuhan, rasional.
  • Ilmu             : Pengetahuan am.
  • KBKK         : Menjana idea, mengenal pasti, dan berfikir secara kreatif. 
Kemahiran Bernilai Tambah :
  • Kemahiran berfikir, pembelajaran koperatif dan  kemahiran belajar cara belajar.

Fasa, Objektif Fasa dan Kandungan.
Aktiviti Pegajaran dan Pembelajaran.
Alat/ KBT /KBKK/Nilai

Induksi Set  ( 4 Minit )

  • Menarik perhatian dan minat murid.

  • Menghadirkan murid dalam sesi pengajaran dan pembelajaran.

  • Menimbulkan perasaan ingin tahu murid.





  • Guru mempamirkan cebisan-cebisan gambar yang perlu disusun semula oleh beberapa orang pelajar.



  • Guru bersoal jawab dengan murid berkaitan dengan gambar yang telah siap disusun oleh pelajar.


ABM
  • Susun gambar

Fasa Satu :
Penerangan ( 3 Minit )

( Penetapan hala tuju pembelajaran )

Guru mengaitkan susunan gambar dengan topik yang ingin dibincangkan pada hari ini.


  • Guru menyatakan kepada murid mengenai topik yang ingin dibincangkan pada hari ini.

ABM :
·   Susun gambar.



Fasa Dua : Transisi  
( 5 Minit )
(Guru menjelaskan bagaimana kumpulan boleh berfungsi)

  • Murid diberikan kepada enam kumpulan.
  • Setiap kumpulan mempunyai enam orang ahli termasuk lelaki dan perempuan.
  • Setiap kumpulan melantik seorang ketua.
  • Masa yang diperuntukan untuk pergerakan murid membentuk kumpulan adalah 3 minit.





  • Guru memberikan murid kepada enam kumpulan mengikut warna yang diberi nama mengikut kepelbagian jenis laman sosial:
1.      Kesan positif kepada individu (facebook)
2.      Kesan positif kepada masyarakat (wechat)
3.      Kesan positif kepada negara (twitter)
4.      Kesan negatif kepada individu (skype)
5.      Kesan negatif kepada masyarakat (instagram)
6.      Kesan negatif kepada negara (yahoo messenger)


  • Guru memastikan pelajar bergerak dalam keadaan terkawal dengan menetapkan kedudukan mengikut kumpulan.





ABM :
  • Soalan tugasan.
  • Kotak ajaib untuk pembahagian kumpulan.

Nilai :
  • Kepatuhan dan peka terhadap arahan.



Fasa Tiga :
(Bekerja dalam Kumpulan)
( 15 Minit )

( Guru memantau pelajar)

Pengetahuan baharu :

Menggalakkan murid berfikir dan menjana idea dalam bentuk penulisan


  • Guru memastikan keadaan kelas terkawal.

  • Murid menjalankan tugasan seperti yang dirancang.

  • Guru memantau dan membimbing murid dalam mengembangkan isi.

  • Guru memberi tunjuk ajar kepada pelajar mengikut kumpulan.

  • Hasil perbincangan bagi setiap perenggan ditulis di atas kertas sebak.



ABM :
  • Kertas sebak
  • Pen penanda
  • Papan putih

KBKK :
·  Menjana idea.
·  Membanding beza.
·  membuat  kaitan dan perhubungan.

KBT:
  • Pembelajaran Koperatif.
  • Kemahiran berfikir

Nilai :
·           Kerjasama, tanggungjawab.



Fasa Empat : Penilaian
( 10 Minit )

( Mengaplikasi pengetahuan yang telah dibina. )

Pengetahuan Baharu :

Menggalakkan murid berfikir dan menjana idea dalam bentuk penulisan.






  • Setiap ahli kumpulan perlu membentangkan hasil kerja

  • Guru memberi respon terhadap apa yang dibentang  oleh setiap wakil kumpulan.












ABM

  • Papan putih
  • Pen penanda


KBKK
  • Menjana idea

KBT
  • Kemahiran belajar cara belajar.
  • Kemahiran berfikir.
Nilai :
·      Kerjasama, tanggungjawab, berani.

Penutup
( 3 Minit )

·         Merumus dan membuat kesimpulan terhadap isi pelajaran.

·         Memberi nasihat dan pesanan kepada murid.


·         Guru merumuskan apa yang telah dipelajari pada hari ini.

·         Guru memberi sedikit nasihat sebelum mengakhiri kelas pada hari ini.



Refleksi :
_____________________________________________________
_____________________________________________________

No comments:

Post a Comment