Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Tingkatan : 1 Indigo
Bilangan
Pelajar : 25 orang
Tarikh
: 11 April 2013
Hari : Isnin
Masa : 40 minit
Mata
pelajaran : Bahasa Melayu
Tajuk : Cerpen Sepucuk Surat Daripada Kawan (watak dan perwatakan)
Hasil Pembelajaran
|
Huraian Hasil Pembelajaran
|
HPU:
10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera.
HPK:
10.6
Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya
bahasa dan sudut pandangan.
|
Aras 1
vi.
Memerihalkan watak-watak dalam karya.
|
Objektif :
Pada akhir pelajaran, murid dapat menceritakan semula sekurang-kurangnya dua watak dalam cerpen
Sepucuk Surat Daripada Kawan beserta perwatakannya dalam bentuk kumpulan
berlima.
Kemahiran
Bahasa:-
Kemahiran mendengar, bertutur dan membaca
Penyerapan
Ilmu :
kemasyarakatan
Nilai : Kasih
sayang, kerjasama, kepimpinan, keberanian, keyakinan, saling
menghormati, baik hati, semangat
kemasyarakatan.
KBKK : menghubung kait, menghurai
Kemahiran
Bernilai Tambah
i.
Kemahiran
berfikir
ii.
Kecerdasan
pelbagai
iii.
Kemahiran
pembelajaran konstektual
Penggabungjalinan:
2.4 Aras 1 (ii) – mengemukakan idea yang sesuai dalam
perbincangan.
Fasa dan isi kandungan
|
Aktiviti pengajaran dan
pembelajaran
|
KBT/BBM/Nilai
|
Induksi Set
(5 Minit)
-
Contoh soal jawab:
i-
Siapa pernah menerima surat daripada rakan?
ii-
Apa yang diceritakan oleh rakan di dalam surat itu?
iii-
Apakah perasaan kamu apabila menerima surat tersebut?
|
·
Guru membawa sepucuk surat bagi menarik perhatian murid.
·
Guru bertanya sama ada murid-murid pernah menerima surat daripada rakan.
·
Guru meminta murid yang pernah menerima surat daripada rakan untuk
menceritakan pengalaman mereka.
·
Guru juga menceritakan pengalaman menerima surat daripada rakan.
·
Guru mengaitkan soal jawab dengan isi pelajaran yang akan dipelajari pada
hari tersebut.
|
ABM:
Sepucuk
surat
KBT:
Kemahiran
berfikir
Kemahiran
mendengar
Kemahiran
bertutur
KBKK:
Menghubung kaitkan |
Fasa 1 : Memberitahu
(5 minit)
·
Watak dalam cerpen
-
Kamal/aku
-
Abe
-
Ibu
-
Encik Chow Ah Soo
-
Zul dan Fadli
|
·
Guru memastikan pelajar telah membaca cerpen tersebut di rumah
·
Guru menguji kefahaman murid dengan menyuruh murid bercerita tentang
cerpen yang telah dibaca.
·
Guru memaklumkan bahawa pelajar perlu menyenaraikan watak dan perwatakan
dalam cerpen tersebut.
·
Guru mengarahkan perbincangan dibuat dalam bentuk kumpulan.
|
BBM:
Buku
antologi
KBT:
Interpersonal
NILAI:
Keyakinan
Keberanian
Menurut
arahan
KBKK:
Mengingat
kembali
|
Fasa 2 : Transisisi
(5 minit)
·
Syarat-syarat pembentukan kumpulan
-
hanya 5 kumpulan
-
Mengikut nombor yang telah dicabut
-
5 orang satu kumpulan
-
Lantik seorang ketua
|
·
Guru menerangkan syarat-syarat pembentukan kumpulan
·
Pelajar mencabut nombor yang dieadarkan oleh guru.
·
Pelajar bergerak mencari rakan dalam keadaan senyap mengikut nombor yang
telah dicabut.
·
Guru memantau dan membimbing pergerakan murid agar kelas tidak kecoh dan
semua murid mempunyai kumpulan.
·
Ketua kumpulan datang mencabut sampul surat yang mengandungi nama watak.
·
Murid akan berbincang di dalam kumpulan berkaitan dengan watak yang
mereka perolehi.
·
Guru memaklumkan bahawa penilaian akan dibuat pada fasa keempat.
|
BBM:
- Sampul
surat
-nombor
kumpulan
KBT:
berfikir
NILAI:
Kepimpinan
Kerjasama
Keberanian
|
Fasa 3 : Kerja kumpulan (10 minit)
·
Perbincangan kumpulan
-
Perwatakan watak dan huraian perwatakan
- Kamal
Ø
Baik hati
Ø
Prihatin
Ø
Mementingkan persahabatan
- Abe
Ø
Perahsia
Ø
Tidak suka menyusahkan orang lain
- ibu
Ø
Baik hati
-Encik Chow Ah Soo
Ø
Prihatin
Ø
Baik hati
-Zul dan Fadli
Ø
Kawan baik Kamal
|
·
Murid berbincang di dalam kumpulan.
·
Guru memantau dan membimbing kumpulan bagi menyiapkan tugasan
·
Guru mematikan tugasan siap dalam masa yang telah ditetapkan.
·
Jawapan ditulis dalam kertas A4 yang dibekalkan kepada setiap kumpulan.
·
Setiap kumpulan melantik 2 wakil yang akan menulis dan membentangkan
hasil kerja.
·
Semua ahli menyemak semula jawapan yang telah ditulis.
|
BBM:
Kertas A4
Buku
antologi
NILAI:
-Semangat
kerjasama
-Menghormati
ketua
-kepimpinan
-keberanian
KBT:
kemahiran
berfikir
Kemahiran
menulis
Kemahiran
bertutur
|
Fasa 4 : Penilaian (10 minit)
·
Murid bertanya soalan kepada kumpulan yang membentangkan hasil kerja.
|
·
Seorang wakil kumpulan menulis jawapan secara ringkas di papan putih.
·
Setelah selesai semua kumpulan menulis, seorang lagi wakil setiap
kumpulan akan membentangkan hasil kerja di hadapan kelas.
·
Kumpulan lain menilai kefahaman murid berdasarkan jawapan yang diberikan.
·
Kumpulan lain boleh bertanya solaan kepada kumpulan yang membentang.
·
Guru membetulkan kesalahan yang dilakukan oleh murid.
|
BBM:
pen marker
KBT:
Kecerdasan
pelbagai
Kemahiran
berfikir
NILAI:
Keyakinan
Kerjasama
|
Penutup (5 minit)
·
Nasihat guru:
Meminta murid agar sentiasa mengamalkan persahabatan
yang baik dengan semua orang. Jaga tingkah laku dalam berkawan.
|
·
Guru membuat rumusan terhadap semua jawapan murid.
·
Guru bertanya tahap kefahaman pelajar terhadap isi pengajaran.
·
Meminta setiap pelajar memasukkan hasil kerja semua kumpulan di dalam
buku nota.
·
Memberikan nasihat kepada murid.
|
ABM:
Buku nota
KBT:
Kemahiran
mendengar
NILAI:
Saling
menasihati
|
No comments:
Post a Comment