Mata Pelajaran : Matematik
Hari : Selasa
Masa : 8.00 pagi –
9.30 pagi
Tarikh : 17 September 2012
Tingkatan : 2 Arogant
Bilangan
pelajar : 32
Tajuk : Bab 10: Bulatan
I
Sub
tajuk : 10.2 – Memahami
dan menggunakan konsep lilitan untuk menyelesaikan masalah.
Objektif
pembelajaran : murid akan diajar untuk
memahami dan menggunakan konsep lilitan untuk menyelesaikan masalah.
Hasil
Pembelajaran : Di akhir
pembelajaran, pelajar akan dapat :
a) Membuat
anggaran nilai π melalui aktiviti dengan
tepat.
b) menerbitkan
rumus lilitan bulatan dengan betul.
c) Menghargai
sejarah ‘pi’.
Pengetahuan
sedia ada : Pelajar telah mengenali
bahagian-bahagian sesuatu bulatan.
Kaedah
pengajaran : Kuliah, kaedah
pendedahan, Pembelajaran koperatif-think
share, perbincangan, praktikal, Pembelajaran koperatif – numbered head together, dan Pembelajaran
koperatif – roundtable
Strategi
Pengajaran : Mengenal pasti pola
Alat bantu mengajar : Pembaris, benang, gunting, 2 set
pembaris sesiku, tin berbentuk silinder, botol berbentuk silinder dan paip PVC.
KBKK : Membuat
refleksi, menjana idea, membuet perkaitan, membuat analisis, dan kesimpulan.
Nilai-nilai
murni : Bekerjasam, berkeyakinan,
kosentrasi dan menghargai ahli sejarah matematik.
Langkah/ Masa
|
Kandungan
|
Aktiviti (Perbincangan)
|
Strategi / Kaedah/ ABM/ KBKK/ Nilai
Murni
|
|
Peranan guru
|
Peranan pelajar
|
|||
Langkah 1
Set induksi
(15 minit)
|
Sejarah ‘pi’
(LAMPIRAN 1)
|
Guru meminta semua pelajar
membersihkan lantai dan mengosongkan tong sampah.
Guru menceritakan sejarah ‘Pi’ kepada
pelajar. Guru meminta pelajar membuat peta minda berkaitan sejarah ‘pi’ di
dalam buku nota berdasarkan penceritaan guru.
Guru membuat penerangan tentang hasil pembelajaran pada hari ini.
|
Pelajar mebersihkan lantai dan
mengosongkan tong sampah.
Pelajar membuat peta minda tentang
sejarah ‘pi’ di dalam buku nota berdasarkan cerita guru.
Pelajar memberi perhatian
|
Strategi
:
Kedah
:
Kuliah, kaedah pendedahan
ABM
:
KBKK:
Menjana idea
Nilai
murni :
kosentrasi
|
Langkah 2
Perkembangan pembelajaran
(40 minit)
|
Menganggar nilai π=3.142
|
Guru meminta pelajar membuat kumpulan
yang mempunyai 4 orang ahli.
Guru mengedarkan sehelai kertas
aktiviti kepada setiap kumpulan. (LAMPIRAN 2).
Guru meminta pelajar berbincang dan
menjalankan aktiviti tersebut. (Barang-barang seperti silinder tin, silinder
botol, paip PVC, benang, pembaris set sesiku dan pembaris telah diminta oleh
guru untuk dibawakan oleh guru pada kelas yang lepas).
Guru meminta setiap kumpulan membuat
satu kesimpulan berdasarkan aktiviti yang dijalankan. Ketua kumpulan perlu
mengemukakan kesimpulan tersebut.
Guru
akan membuat kesimpulan merangkumi
semua.
|
Pelajar membentuk kumpulan.
Setiap kumpulan menerima kertas
aktiviti.
Pelajar berbincang dan seterusnya
menjalankan aktiviti tersebut.
Pelajar berbincang tentang hasil
aktiviti yang diperolehi dan pelajar perlu membuat kesimpulan. ketua perlu
mengemukakan kesimpulan setiap kumpulan.
Pelajar memberi perhatian terhadap
kesimpulan yang dilakukan oleh guru.
|
Strategi
:
Mengenal pasti pola
Kedah
:
Pembelajaran koperatif-think share, perbincangan dan
praktikal.
ABM
:
silinder tin, silinder botol, paip
PVC, benang, pembaris set sesiku dan pembaris
KBKK:
Menjana idea
Nilai
murni :
Bekerjasam dan kosentrasi
|
Langkah 3
Perkembangan
Pembelajaran
(25 minit)
|
Menerbitkan rumus lilitan bulatan
iaitu 2πj
|
Guru meminta pelajar berada dalam
kedudukan kumpulan yang sama. Seterusnya guru ketua kumpulan memberikan
nombor kepada ahli kumpulannya iaitu nombor 1 hingga 4.
Guru meminta pelajar membuat
perbincangan dan membuat perkaitan antara nilai π , diameter dan ukur
lilit.
Guru meminta pelajar menerbitkan rumus
lilitan bulatan berdasarkan perkaitan tersebut.
Guru akan memanggil satu nombor dan ahli dalam kumpulan yang memegang nombor
tersebut perlu bangun dan membuat penerangan tentang perbincangan kumpulan tersebut.
Guru membuat kesimpulan tentang
penerangan pelajar.
|
Pelajar berada dalam kumpulan yang
sama. Ketua kumpulan membahagika nombor secara rawak kepada setiap kumpulan
iaitu nombor 1 hingga 4.
Pelajar berbincang tentang hubungan
antara nilai π,
diameter
dan ukur lilit.
Pelajar menerbitkan rumus lilitan
berdasarkan hubungan antara nilai π, diameter dan ukur lilit.
Pelajar yang dipanggil nombornya perlu
bangun dan menerangkan tentang perbincangan yang telah dilakukan.
Pelajar memberi perhatian terhadap
penerangan guru.
|
Strategi
:
-
Kedah
:
Pembelajaran koperatif – numbered head together, perbincangan.
ABM
:
KBKK:
Membuat refleksi, menjana idea, membuet
perkaitan dan membuat analisis.
Nilai
murni :
berkeyakinan
|
Langkah 4
penilaian
|
Guru membuat penilaian berdasarkan
penerangan pelajar.
|
Strategi
:
Kedah
:
ABM
:
KBKK:
Nilai
murni :
|
||
Langkah 5
Penutup
(10 minit)
|
Ringkasan pengajaran
i. Sejarah
‘pi’
ii. Menganggar
nilai ‘pi’
iii.
Menerbitkan rumus lilitan
bulatan.
|
Guru meminta belajar membentuk
kumpulan yang mempunyai 4 orang 1 kumpulan. Guru meminta pelajar untuk
membuat refleksi tentang pembelajaran pada hari ini menggunakan kedah
pembelajaran koperatif ‘Roundtable’.
Arahan guru:
Pelajar pertama perlu menulis pendapat
mereka mengenai apa yang mereka telah pelajari pada hari ini. Apabila
mendegar guru menepuk tangan kertas tersebut beralih kepada orang seterusnya,
proses ini berterusan sehingga guru memberhentikannya. Seterusnya, orang
terakhir yang mendapat kertas perlu bangun dan membacakan pendapat
rakan-rakan mereka.
Guru membincangkan tentang tajuk utama
pembelajaran pada hari ini.
Guru mengakhiri pengajaran dengan membincangkan
ahli-ahli sejarah matematik yang membuat kajian tentang ‘pi’.
|
Pelajar membentuk kumpulan. Pelajar
membuat refleksi tentang pembelajaran mereka pada hari ini menggunakan kaedah
pembelajaran koperati –Roundtable.
Pelajar mengikut arahan dari guru.
Pelajar mendengar dengan penuh perhatian dan berbincang tentang pembelajaran hari ini.
Pelajar memberi pendapat tentang ahli
sejarah matematik.
|
Strategi
:
Kedah
:
Pembelajaran koperatif – roundtable
ABM
:
KBKK:
Membuat refleksi dan kesimpulan.
Nilai
murni :
Bekerjasama, berkeyakinan, menghargai
ahli sejarah matematik.
|
Refleksi
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Satu RPH yang lengkap . Syabas cikgu
ReplyDelete